Dimarts 17 de setembre de 2019

Acció Social

“Som Refugi” La resposta de Càritas a la crisi dels refugiats

“Som Refugi” és la resposta actual de Càritas a la crisi dels refugiats, però és també una crida a tota la societat perquè s'impliqui en l'acollida i en l'acompanyament integral de totes les persones que ho necessiten, sense distincions.

Càritas desenvolupa aquesta resposta a tres nivells:
Ajuda humanitària
Es tracta de captar i enviar fons a les Càritas que operen als països en guerra, fronterers o en trànsit. Amb aquests fons, les Càritas atenen les necessitats més urgents dels refugiats, que són aliments, sanejament, aigua i refugi sobre el territori on el drama humanitari és més evident.
Sensibilització
Càritas, i altres entitats com Justícia i Pau o CONFER, estan difonent la campanya #MigrantsAmbDrets per tal de garantir els drets de tots els migrants i evitar discriminacions de qualsevol tipus entre els migrants econòmics, els refugiats de guerra i les persones i col·lectius d’immigrants que ja es troben al nostre país. #MigrantsAmbDrets aposta per l’acollida i l’hospitalitat per a totes les persones que ho necessiten, més enllà dels motius del seu desplaçament.
Acollida i acompanyament integral
Càritas es posa a disposició de l’Administració per poder rebre refugiats quan sigui necessari. L’entitat està realitzant un inventari de recursos per tal de conèixer exactament de quins mitjans i infraestructures disposa per poder acollir refugiats. Tanmateix, l’entitat recorda que la crisi dels refugiats no suposa una emergència directa al nostre territori, i que en cap cas es tracta d’habilitar espais massificats o recollides directes d’aliments o provisions. Càritas posarà a disposició dels refugiats els itineraris d’acollida i acompanyament integrals que desenvolupa de manera habitual a través dels seus programes, gràcies als voluntaris i professionals. En aquest sentit, Càritas fa una crida per aconseguir nous socis, voluntaris i donants, amb l’objectiu d’enfortir els programes i les accions destinades a refugiats i a persones en situacions vulnerables, sense distinció.
Somnis sense fronteres
Estudiar, ser monitor de kickboxing o treballar en l’àmbit de l’estètica personal, són alguns dels somnis d’un grup de joves migrants sense referents que ha participat durant tres mesos en un curs d’aprenentatge de la llengua i coneixement de l’entorn, organitzat per Càritas Diocesana de Girona. La majoria d’aquests joves són menors d’edat que van arribar tot sols des dels seus països d’origen i que no disposen de cap xarxa social que els pugui acollir. Una vegada finalitzades les classes, han obtingut un diploma i han rebut la visita de l’Ayoub i l’Abderrahim, dos joves participants de Càritas que han viscut una experiència molt similar a la seva, però que ja han après la llengua i treballen a Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, després d’un itinerari d’acollida, formació i orientació laboral.

Càritas acompanya joves estrangers sense referents a través de l’empoderament personal, per evitar que la falta d’un entorn familiar els evoqui a situacions de vulnerabilitat. Molts d’aquests joves troben cobertes les seves necessitats bàsiques mentre són menors, però quan compleixen 18 anys l’Administració deixa de ser-ne tutor, malgrat que la seva situació continua sent d’absoluta desprotecció. Càritas, en xarxa amb les institucions i d’altres entitats, aborda aquesta realitat des de diversos projectes complementaris, com el projecte #SomRefugi, que inclou noves iniciatives en l’àmbit de l’habitatge, com els pisos d’acompanyament a Girona i a Santa Coloma de Farners, i ultima l’obertura d’un nou espai a Caldes de Malavella, que permetrà acollit fins a una vintena de joves en aquesta situació.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ens recordava ara fa unes setmanes al sopar solidari “Som Refugi”, que “acollir és una acció generosa i una obligació moral. Però quan diem que volem ser refugi no hem de pensar només en l’emergència, sinó entendre que ser refugi és una tasca a llarg termini, que ens implica a tots. Cal cobrir necessitats bàsiques, és veritat, però cal també ensenyar la llengua, orientar, formar, acompanyar i inserir en el món laboral etc. Tots aquests projectes són refugi en el sentit que ofereixen escolta, acollida i acompanyament per aconseguir que totes les persones, sense distinció d’origen ni discriminacions de cap tipus, puguin viure en dignitat”.

Com pots col·laborar?
“Som Refugi” permet que qualsevol persona, organització o empresa que ho desitgi pugui col·laborar amb Càritas a tres nivells per aconseguir donar resposta a la crisi dels refugiats.

Ajuda humanitària
Pots fer una donació a través de la nostra web, o directament als números de compte, que enviarem a les Càritas dels països en conflicte, fronterers i en trànsit per garantir les necessitats urgents d’aliments, aigua, sanejament, refugi i mitjans de vida.

Números de compte per a donacions:
TRIODOSBANK ES 38 1491 0001 26 2073033124
CAIXABANK ES 29 2100 0002 57 0201445404

SMS per a donacions
28014 (1,20€ destinats íntegrament a Càritas)

Sensibilització
Pots difondre els missatges de la campanya #MigrantsAmbDrets a través de les xarxes socials per garantir els drets i evitar que es generi discriminació de qualsevol tipus entre els refugiats, els migrants econòmics i les persones i col·lectius d’immigrants que ja acollim.

Acollida i acompanyament integral
Pots fer-te soci, donant o voluntari per reforçar els programes de l’entitat i millorar la capacitat de resposta davant d’una eventual arribada de refugiats.

Per a més informació segueix-nos:
Twitter: @caritasgirona
Facebook: /caritasgirona