Divendres 14 de desembre de 2018

Càritas, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera reclamen la feina digna [05-10-2018]

Càritas Diocesana de Girona, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera reivindiquen la feina digna en el marc de la Jornada Mundial per al Treball Decent, que les entitats d'església celebren aquest proper diumenge 7 d'octubre arreu del país. El manifest conjunt de les tres entitats, sota el lema " Defensem el Treball Decent", publicat durant la jornada d'aquest diumenge, denuncia principalment l'augment de les desigualtats entre rics i pobres i la falta de voluntat i d'acció política per reduir-les, lluitar contra el frau fiscal i dignificar la feina i els salaris.

Càritas Diocesana de Girona ha dut a terme un recull de testimonis de persones acollides per l'entitat que han viscut situacions diverses d'injustícia i de precarietat en l'àmbit laboral, i que anirà publicant en forma de missatges a les xarxes socials en el marc de la campanya " Defensem el Treball Decent" durant els dies posteriors a la jornada. Alguns d'aquests testimonis reflecteixen situacions de manca de contractació i de cobertura legal, de jornades de sobrexplotació durant la temporada turística o de dificultat per aconseguir un contracte per les traves administratives relacionades amb estrangeria. L'entitat també alerta de la poca retribució d'algunes feines que, si bé s'ajusten al salari mínim interprofessional, la realitat és que a lgunes persones perceben un sou brut que en prou feines arriba a 5 euros l'hora.

Davant d'aquestes situacions, Càritas Diocesana de Girona, i la resta d'entitats impulsores, recorden que cal lluitar contra el treball no declarat, l'economia informal i el frau fiscal i que cal reivindicar i treballar per l'establiment d'una sòlida base jurídica de Drets Laborals, i la implicació de tots els interlocutors socials. A més, les entitats reclamen la creació d'ocupació de qualitat i de salaris i condicions dignes per evitar el fenomen dels treballadors pobres, que són persones que, malgrat tenen una feina, no tenen els recursos suficients per poder sortir de les situacions d'exclusió social.Per tot això proposen que: hi hagi una intervenció política eficaç i valenta, que es redueixin les jornades laborals per augmentar els llocs de treball, que es reconeguin i es doni suport les empreses d'economia solidària que treballen per inserir les persones amb més dificultats i que s'impulsin els sistemes de protecció per a les persones que encara no han pogut accedir al treball.

Càritas impulsa la dignificació del treball domèstic i facilita la contractació
Càritas Diocesana de Girona ofereix un servei d'assessorament i facilita la contractació legal de personal per a tasques de la llar. D'aquesta manera, l'entitat genera oportunitats laborals dignes a persones que es troben en situació d'exclusió social i, alhora, acompanya les famílies que cerquen personal per a tasques domèstiques, com la neteja de la llar o la cura de persones grans, entre d'altres. Els serveis laborals de l'entitat s'encarreguen de formar i fer el seguiment professional del personal, i orienten les famílies en matèria de Normativa de la Llar. En el marc de la campanya " Defensem el Treball Decent", Càritas acaba d'editar un material informatiu amb l'objectiu de promoure la contractació digne de persones en risc d'exclusió.

La inserció laboral digna: prioritat de Càritas
Fins a 1.406 persones de la demarcació de Girona van participar dels programes laborals de l'entitat durant l'últim exercici, reflectit a la memòria de 2017. Els programes laborals inclouen formació, orientació i acompanyament divers a les empreses que necessiten personal i a les persones que cerquen feina. El total de persones inserides va situar-se en 543. Ecosol, l'empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona, va inserir-ne 124 en les diverses línies d'activitat que desenvolupa, com la missatgeria sostenible o el muntatge de bicicletes, entre d'altres. A més, Càritas Diocesana de Girona va comptar amb la col·laboració de fins a 195 empreses implicades en la inserció laboral i la generació d'oportunitats per a persones en risc d'exclusió.

Podeu llegir i/o descarregar el Manifest de la Jornada Mundial per al Treball Digne i Decent a l'arxiu adjunt.

descarregar PDF  |  Imprimir

14 de desembre
Conferència: “La Cort a Girona. Visites reials als segles XVIII i XIX”
15 de desembre
Escola Diocesana de Catequistes.
15 de desembre
Conferència “El diàleg intercultural” a càrrec de Mn. Fèlix Mussoll