Dilluns 20 de maig de 2019

Representació gironina al 2n Aplec de professors i mestres cristians de Catalunya [18-02-2019]

Uns vuitanta docents de les diòcesis amb seu a Catalunya -entre els quals una representació gironina- van participar, aquest passat dissabte 16 de febrer, en el segon Aplec de professors i mestres cristians convocat per les delegacions d'ensenyament dels bisbats de Catalunya i la Fundació Escola Cristiana amb la col·laboració de les editorials Baula i Cruïlla. Tarragona prenia el relleu de Montserrat, seu del primer Aplec, l'any 2017.

La jornada, celebrada al Centre Tarraconense El Seminari, es va iniciar amb la benvinguda per part de l'arquebisbe de Tarragona i president del Secretariat Interdiocesà d'Ensenyament de Catalunya (SIERC), Mons. Jaume Pujol i del delegat diocesà d'Ensenyament de l'Arquebisbat de Tarragona, Mn. Norbert Miracle. L'acte va comptar amb l'assistència del secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, P. Enric Puig i el coordinador del SIERC, Pere Micaló, i la majoria de delegats diocesans d'Ensenyament dels bisbats amb seu a Catalunya.

Després de la pregària, la primera part de la trobada va consistir en una taula de testimonis, moderada per Juanjo Fernández, consultor pedagògic de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. En aquesta taula hi van participar quatre professors i directors d'escola de diferents diòcesis de Catalunya: Jesús Blanco, mestre de l'escola L'Ensenyança-Lestonnac de Tarragona; Pere Bosque, exdirector de l'Escola Antoni Roig de Torredembarra; Núria Farré, professora de Religió de l'IES Samuel Gili de Lleida i Raquel Robert, directora de l'IES de Sant Feliu de Guíxols. Les seves intervencions van respondre a quatre preguntes sobre el seu testimoniatge cristià en l'entorn laboral, la seva «influència» com a cristià/na a l'escola o l'institut, de quina manera mostren els valors o virtuts cristianes en la vida quotidiana i com comparteixen la fe fora de l'àmbit escolar.

Responent a les qüestions plantejades els participants van coincidir en destacar conceptes com el respecte, l'acollida, l'escolta, la coherència i la naturalitat en la vivència cristiana tant en la vida personal com professional i saber donar una resposta humil però valenta als interrogants que alumnes o companys plantegen. Aquest moment es va complementar amb un treball en grups per a conversar i debatre sobre els recursos que tant mestres com professors tenen al seu abast o necessiten per a ser testimonis de fe.

Seguidament va tenir lloc la celebració de l'eucaristia presidida per l'arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Mons. Jaume Pujol, a la capella major del Seminari Pontifici. Mons. Pujol va agrair el treball apassionat, compromès i vocacional dels docents i va voler ressaltar unes paraules del papa Francesc pronunciades en un encontre amb una associació italiana de mestres cristians. «Ser professor no és només una feina sinó una relació en què cada mestre ha de sentir-se enterament implicat com a persona, és un treball preciós que permet veure créixer dia rere dia a les persones que han estat confiades a la nostra cura. [...] Els joves han de trobar en l'escola una referència positiva, han de sentir-se estimats i acollits amb totes les seves limitacions i potencialitats», va dir. El prelat també va subratllar «que la millor manera d'ensenyar és estimar amb més intensitat els estudiants difícils, els que són més febles i desafavorits».

Per a cloure aquest segon Aplec, a la tarda, els docents van visitar el Museu Bíblic Tarraconense acompanyats pel seu director, Andreu Muñoz, on van poder conèixer l'entorn pedagògic i didàctic que ofereix aquest espai.

20 de maig
Recés de l'Apostolat de l'Oració
21 de maig
Pregària per les vocacions sacerdotals