Dimarts 16 de juliol de 2019

Mn. Joan Planellas reclama «la unitat pastoral de les Esglésies amb seu a Catalunya» [07-05-2019]

La seu del Bisbat de Girona va ser l'escenari, el dissabte 4 de maig, d'una gran expectació mediàtica davant l'anunci del nomenament, per part del papa Francesc, del prevere gironí Mn. Joan Planellas com a nou arquebisbe metropolità de Tarragona. A les 12 del migdia s'iniciava la roda de premsa de presentació d'aquesta notícia tan rellevant en l'àmbit eclesial. «És un goig per al nostre Bisbat de Girona i per a tota l'Església a Catalunya que el papa Francesc hagi nomenat un prevere del nostre Bisbat com a arquebisbe», va assenyalar el bisbe de Girona, Francesc Pardo, qui va felicitar el futur nou prelat i li va manifestar «el desig d'estar-hi en comunió i de col·laboració plena», tot recordant als presents la pertinença del Bisbat gironí a la província eclesiàstica Tarraconense. «Donem-ne gràcies a Déu, al papa Francesc i a tots els qui en la teva vida han contribuït a fer que avui puguis assumir aquesta responsabilitat de ser pastor de l'Església a Tarragona», va dir-li també el bisbe.

«Aquesta sí que no me l'esperava!», va afirmar Mn. Joan Planellas tot just en iniciar la seva intervenció davant dels mitjans de comunicació. «El meu primer sentiment és d'agraïment al papa Francesc i a l'Església, i m'imposa un gran respecte perquè és una tasca gens fàcil, i menys en aquests moments». El ja arquebisbe electe va fer un agraïment a l'Església diocesana de Girona. En primer lloc, «pel meu itinerari vital, per tot el que m'ha donat i per la fe dels meus pares», i va aprofitar per fer un repàs de la seva infantesa a Verges fins entrar al Seminari Diocesà de Girona. Precisament, en segon lloc va agrair la formació rebuda, «sobretot el mestratge al Seminari i de l'aleshores bisbe, Jaume Camprodon, amb qui sempre vaig tenir una relació molt especial i un gran afecte». Mn. Planellas va seguir explicant: «Va ser al Seminari on ens van ensenyar a estimar l'Església i a estimar els ensenyaments del Concili Vaticà II», i va tenir un especial record per Mn. Joan Busquets, el rector en aquells anys, «amb qui estava espiritualment molt unit, i que ha estat un dels meus referents». En tercer lloc, va agrair el mestratge martirial, fent esment a dos «sants» que l'han marcat espiritualment. El primer, el P. Joaquim Vallmajó, de qui recentment s'han commemorat els 25 anys de la seva mort a Ruanda. «Jo era el rector de Navata quan va passar, i em va tocar viure tota aquella experiència», va remarcar Mn. Planellas, i va recordar que el va conèixer un any abans de la seva mort. «Em va causar una profunda impressió: era un home que ho donava tot per l'Església i l'Evangeli», va afegir. L'altre referent que va citar va ser un caputxí de Colomers –una altra de les actuals parròquies de Mn. Planellas–, Enric Salvà Ministral, fra Carmel, un dels màrtirs de la Guerra Civil, que va ser beatificat l'any 2013. Finalment, va agrair «els anys de treball pastoral en diversos pobles, curiosament gairebé sempre a l'Empordà, on he pogut copsar la saviesa i la fe del poble cristià». «Això, combinat amb els estudis i la docència, ha estat per a mi una gran riquesa», va indicar, i va afegir que «són parròquies que he estimat i per les quals he patit».

Ja per finalitzar, va llegir la carta «Al Poble Sant de Déu que pelegrina a Tarragona», en què saluda «amb especial afecte tota l'Església, que és el sant i fidel Poble de Déu que fa camí a Tarragona», i va manifestar, alhora, la seva «cordial admiració per qui durant gairebé quinze anys ha estat l'estimat pastor d'aquesta Església, l'arquebisbe Dr. Jaume Pujol i Balcells». Mn. Joan Planellas hi assegura que «el repte més gran de l'Església catalana és, en termes del papa Francesc, ser una Església en sortida, evangelitzadora i missionera. Aquesta és l'única resposta possible». En aquest sentit, manifesta que «es tracta d'un repte que hem de formular amb una actitud propositiva i de diàleg obert, amb la senzillesa, humilitat i pobresa de les benaurances, i amb esperit de conversió, de renovació i de reforma a la llum de l'Evangeli». «Tan sols podrem acarar adequadament aquest repte si creiem en la unitat pastoral de les Esglésies amb seu a Catalunya i amb aquelles actituds sinodals d'escolta dels uns envers els altres a la llum de l'Esperit», assenyala finalment.

L'ordenació episcopal i presa de possessió de Mn. Joan Planellas serà el dissabte 8 de juny, vigília de la Pentecosta, a les 11 del matí a la Catedral de Tarragona.

Trobareu un recull d'imatges a la galeria fotogràfica.

16 de juliol
Pregària per les vocacions sacerdotals
Festa de la Mare de Déu del Carme a Olot
Processons a la Mare de Déu del Carme