Dimecres 17 de gener de 2018

El Bisbat

El Bisbat avui

Definició i funcions

El Bisbat de Girona és una institució territorial de l'Església Catòlica amb personalitat jurídica, reconeguda en l'Acord sobre assumptes jurídics entre l'Estat Espanyol i la Santa Seu del 3 de gener de 1979, ratificat el 4 de desembre del mateix any, i que es regeix per les disposicions del Dret Canònic. El seu NIF és R-1700002-G.
El Bisbat o Diòcesi és una porció del poble de Déu. Constitueix una església particular en la qual hi actua l'Església de Crist una, santa, catòlica i apostòlica. Territorialment s'organitza en parròquies, agrupacions de parròquies i arxiprestats.
La seva cura pastoral i les potestats legislativa, executiva i judicial són confiades al Bisbe, qui actua amb la cooperació dels preveres, del vicari general, dels vicaris episcopals, del vicari judicial i els jutges, i de tota la Cúria.

Sufragània de la Metropolitana de Tarragona
La diòcesi de Girona té una superfície de 4.660 km2 (comarques del Gironès, Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa, Pla de l'Estany, Selva i part nord del Maresme) amb 846.457 habitants (a 31/12/2016). Es divideix en 13 arxiprestats. Té 383 parròquies i 12 annexos. El 31/12/2016 els preveres diocesans incardinats són 153, dels quals 7 resideixen en altres diòcesis. Hi ha 3 preveres extradiocesans residents, 7 preveres de la Prelatura de la Santa Creu i Opus Dei residents i 10 religiosos amb càrrec pastoral diocesà i 12 diaques. Són 16 les comunitats de 14 Instituts de vida religiosa masculins i 61 les comunitats de 26 Instituts de vida religiosa femenins.

Agrupacions de parròquies

És des del 2003 que en l'aspecte organitzatiu es va establir un procés d'agrupació de parròquies, que es va aplicant progressivament tenint en compte les possibilitats i necessitats de cada lloc. Es va configurant un nou mapa diocesà per tal que totes les parròquies puguin estar ben ateses i es pugui oferir una millor qualitat de tots els serveis que una comunitat necessita. Actualment de les 36 agrupacions existents n'hi ha 29 en acte i les altres hi van caminant en una espiritualitat de comunió i de missió.

La Visita Pastoral

A partir de la Quaresma de 2010 el Bisbe Francesc ha iniciat les visites Pastorals a les parròquies de la Diòcesis.

Quan i com es fa
Es fa per arxiprestats. Ja ha fet la Visita a les parròquies dels arxiprestats de Banyoles (2010), Ter-Brugent, Girona-Salt (2011), Farners-Montseny, Alt Empordà Marina (2012) i l'Alt Empordà Interior (2014-2015). Actualment està fent l'Alt Fluvià.
El programa de la visita té unes pautes però s'adapten les reunions i visites a la realitat de cada parròquia.
La voluntat del Bisbe és fer la Visita a totes les parròquies, tenint en compte les agrupacions.

En què consisteix?
La Visita Pastoral és la visita que el Bisbe de la diòcesi fa a les comunitats cristianes, parroquials, comunitats religioses, moviments i associacions d'apostolat i arxiprestats.
El centre preferent de la visita són les persones: preveres, religiosos/es, seglars compromesos, responsables de moviments i serveis, i feligresos en general.
És una ocasió privilegiada per prendre el pols a allò que fem com a parròquia o agrupació de parròquies (culte, sagraments, evangelització, catequesi, ajuda als pobres, malalts, grups i serveis, consells pastorals...) i ajudar-nos a pensar com podem ser millor llevat enmig del món.

18 de gener
Conferència “Els monestirs coptes d’Egipte”, a càrrec d’Anton Maria Vilarrubias
19 de gener
Ultreia dels Cursets de Cristiandat