Dilluns 28 de desembre de 2020

Les imatges dels llibres sacramentals parroquials ja es poden consultar online

El web de l’Arxiu diocesà del Bisbat de Girona ofereix digitalitzats i des de qualsevol ordinador, els llibres sacramentals de les parròquies de la diòcesi de més de 100 anys d’antiguitat. Fins ara només eren consultables des de la Intranet que s’oferia des de la sala de consulta de l’Arxiu situat a l’edifici del Seminari de Girona.

Durant els mesos d'agost a desembre d’aquest any s'han penjat les imatges que corresponen a uns 4.500 llibres de baptismes, confirmacions, matrimonis, òbits (defuncions) i testaments, com a màxim fins l'any 1920, amb l'excepció d'alguns llibres d'òbits fins a 1970. La tasca no ha estat fàcil, ja que calia anar fent correspondre les imatges de cada llibre amb la seva fitxa del catàleg que estava al Web, per això també ha estat necessària la revisió de les fitxes per part dels arxivers, dedicant-hi unes 500 hores de treball.

Des de fa anys, el procés d'oferir el servei de consulta de les imatges dels llibres sacramentals parroquials de més de 100 anys d’antiguitat ha estat paral·lel al de la seva concentració física a l'Arxiu diocesà per a millor conservació, tractament i catalogació de forma professional.

Durant els anys 1981-1983 per mitjà d'un conveni amb la Societat Genealògica d'Utah (EE.UU) es van microfilmar tots els llibres sacramentals de les parròquies de la diòcesi de Girona. L'Arxiu Diocesà rebé uns 700 rotlles de microfilm que, amb l'adquisició d'un aparell de lectura el 1984, foren posats a disposició dels investigadors. Des del 2005 el contingut dels microfilms es passà a fitxers en format digital, de manera que la consulta es va poder realitzar, des d’aquell moment, per mitjà d’intranet en els ordinadors instal·lats a la sala de consulta.  Des de fa temps, s’han anat substituint gran part de les antigues imatges en blanc i negre per noves imatges en color amb l'ajut dels col·laboradors voluntaris de l'Arxiu. I ara la pandèmia ha urgit fer un pas més: el de buscar una alternativa a la consulta presencial, oferint la consulta directament des del Web.

El web de l’Arxiu diocesà és https://www.arxiuadg.org