Dijous 01 de juliol de 2021

Rafel García, Josep Víctor Gay i Robert Xifre reben la Creu Pro Ecclesia et Pontifice

Avui dijous, 1 de juliol, el bisbe de Girona, Francesc Pardo, ha fet entrega de la Creu “Pro Ecclesia et Pontifice” a Rafel García García, membre del consell per als assumptes econòmics del bisbat; a Josep Víctor Gay Frías, periodista de l’oficina de comunicació diocesana, i a Robert Xifre Anglada, ecònom diocesà. Aquesta és la màxima distinció que la Santa Seu pot concedir als laics i té el seu origen en el pontificat del papa Lleó XIII, el juliol de 1888. Es lliura a aquelles persones que han treballat amb fidelitat per l’Església i han col·laborat en la seva missió i servei.

L’acte institucional ha tingut lloc a Casa Carles, seu del Bisbat de Girona, i ha comptat amb la presència de familiars i amics dels condecorats. Després d’una salutació de benvinguda per part del bisbe Francesc, s’han glossat les biografies de les tres persones guardonades per part del vicari general, Mn. Lluís Suñer, i el provicari general, Mn. Joaquim Giol, tot destacant la seva implicació amb l’Església i en particular en l’àmbit de la diòcesi de Girona. Després del lliurament de cadascuna de les creus, els guardonats han fet una breu intervenció d’agraïment.

Rafel García ha estat el primer a rebre la distinció. En el seu parlament s’ha posat a la disposició del bisbe per seguir col·laborant amb la diòcesi i ha desitjat que “per molts anys el Vaticà vagi aprovant propostes gironines per a aquest reconeixement”. Per la seva banda, Josep Víctor Gay ha volgut recordar unes paraules del bisbe adreçades als periodistes amb motiu d’una celebració de sant Francesc de Sales, en què destacava el factor humà com a element essencial en l’àmbit dels mitjans de comunicació social. Finalment, Robert Xifre ha fet un repàs a la seva trajectòria a la cúria diocesana amb un especial agraïment a totes les persones amb qui ha col·laborat en les tasques que ha exercit al llarg dels anys. “Per a mi ha estat un gran enriquiment personal”, ha expressat.

“Cal dir-vos gràcies”, ha manifestat el bisbe Francesc als guardonats en la cloenda de l’acte, recordant que “l’agraïment és una actitud molt evangèlica”. “Aquest signe d’agraïment que heu rebut de l’Església, a la que heu servit amb tanta generositat, era quelcom necessari”, els ha dit, fent-los saber també que va rebre “amb molta alegria” la resposta afirmativa de Roma en relació a l’atorgament de les distincions.  “És un dia de joia per la nostra diòcesi, ja que s’ha reconegut el vostre treball per part de l’Església universal”, ha remarcat finalment.

El guardó Pro Ecclesia et Pontifice consisteix en una creu octagonal on s’hi troben les figures de sant Pere I sant Pau, l’escut pontifici amb les claus i la tiara. Està acompanyat per un document on, en llatí, hi consta la frase: “Francesc, pontífex Màxim, s’ha dignat a decretar i atorgar a (els noms dels guardonats) la insígnia de l’augusta Creu establerta especialment pels excel·lents treballs i zel en benefici de l’Església i del Pontífex, concedint-li, al mateix temps, la facultat d’adornar-se amb la mateixa. Donada en els edificis vaticans, el dia 12 del mes de maig de l’any 2021”.

Perfil dels guardonats

Rafel García García (Barcelona, 1943). Amb estudis de Pèrit Mercantil i Dret, és diplomat en Marketing per ESADE i en Alta Direcció per IESE – Universitat de Navarra. Ha treballat sempre a La Caixa, els darrers vint anys a Girona. Des d’abril del 2010 és membre del Consell per als assumptes econòmics del Bisbat de Girona.

Josep Víctor Gay Frías (Vilafranca del Penedès, 1939). Titulat en periodisme per l’Escola Oficial de Madrid, va ser redactor en cap del diari Los Sitios de Girona i posteriorment director del mateix diari. L’any 1992 va entrar a la Diputació de Girona, on va ser l’encarregat de posar en marxa l’Arxiu d’Imatges (actualment INSPAI). És col·laborador, des de fa més de 25 anys, de la delegació de Mitjans de Comunicació Social del bisbat, actualment oficina de comunicació diocesana.

Robert Xifre Anglada (Cassà de la Selva, 1941). Ha treballat durant 37 anys a la banca (Banco Español de Crédito i Banc NatWest España). El 1993 es va incorporar a Fiat, fins a la seva jubilació. Paral·lelament, des de 1995 va treballar en l’Administració Econòmica del bisbat. Des de llavors ha estat l’ecònom diocesà, així com, entre altres responsabilitats, administrador dels béns temporals del Capítol i la Catedral de Girona i vicepresident de la Fundació Sant Martí.