Dijous 03 de febrer de 2022

Un 60% de les famílies ateses per Càritas viu en situació d’emergència habitacional

L’amuntegament de famílies, l’ocupació, l’acollida temporal, l’infrahabitatge i el lloguer irregular, són algunes de les situacions que es troben les famílies ateses per Càritas Diocesana de Girona, segons l’informe “Exclusió residencial: Informe sobre l’impacte de les problemàtiques d’habitatge a les persones ateses per Càritas Diocesana de Girona”, presentat la setmana passada a Girona. Es tracta de la segona publicació de la col·lecció Informes d’Impacte, que analitza problemàtiques específiques de les persones ateses per l'entitat, i que realitza l’Observatori Diocesà de la Pobresa i l’Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona. Aquesta nova entrega se centra en les dificultats que es troben les famílies vulnerables en l’exercici del Dret a un habitatge digne. L’estudi, sense precedents, s’ha realitzat a partir d’una mostra de 400 llars ateses per l’entitat a la diòcesi de Girona.

L’informe alerta que a la meitat de les llars ateses per Càritas no hi ha cap persona que treballi i que una de cada cinc llars no compta amb cap tipus d’ingrés econòmic ni mesura de protecció. Aquesta manca de recursos repercuteix directament amb l’accés al Dret a l’habitatge.

Un 11,6% de les famílies viu en habitacions rellogades, un 10,2% en situacions temporals d’acollida, un 18% en habitatges ocupats i un 3,8% en espais cedits. A més, hi ha un 15% dels lloguers que no disposen de cap tipus de contracte. Un terç dels habitatges són compartits entre diverses famílies. Aquestes situacions d’emergència habitacional afecten directament les condicions dels equipaments. Un 15% de les llars acompanyades per l’entitat no disposa de subministrament d’aigua ni d’energia elèctrica. En un 50% d’aquestes llars hi viuen menors. De les que tenen accés a subministraments, 1 de cada 5 llars manifesten no poder fer front al pagament dels consums. Un 75% de les llars no té calefacció i un 97% no disposa d’aire condicionat. A més un 48% de les llars no disposa d’accés a Internet. L’estudi també destaca que l’emergència habitacional obliga les famílies traslladar-se de manera habitual. 1 de cada 3 persones acompanyades per l’entitat han hagut de canviar d’habitatge en els darrers dos anys, una o més vegades. En 1 de cada 5 casos en què es produeix aquesta mobilitat parlem de llars amb presència de menors.

El 70% de les llars acompanyades per Càritas destina més del 36% dels ingressos totals de la família a l’habitatge.

Propostes de futur per fer front a l’emergència habitacional

Durant la presentació de l’informe, Càritas va realitzar també propostes de futur per fer front a l’emergència habitacional i al seu impacte sobre les famílies a tots els nivells: econòmic, salut mental, manca d’oportunitats, desigualtat, etc.

A nivell intern, l’entitat proposa la intensificació de la coordinació per promoure accions d’incidència política en relació amb les causes de l’exclusió residencial; la incentivació de la participació per promoure l’habitatge digne i l'impuls de grups d’ajuda mútua i empoderament, promoció d’accions informatives, d’assessorament i de mediació jurídica i acompanyament en l’exercici dels drets.

Pel que fa les propostes de caràcter extern, l’entitat aposta per la creació de dispositius municipals, la creació de serveis especialitzats per persones sense llar i l’impuls de la declaració de municipi d’àrea de mercat tens. A nivell autonòmic: recuperació de la normativa suspesa; aprovació de la proposició de llei sobre sensellarisme i lideratge d’un pla de xoc. Finalment, a nivell estatal: aprovació del projecte de llei del dret a l’habitatge amb les modificacions necessàries; establiment de mesures per evitar desnonaments i garantir que el mercat del lloguer sigui més estable.