Dimecres 22 de febrer de 2023

El P. Francesc Riera SJ dirigeix el recés de Quaresma per a preveres i diaques

Aquest passat dimarts, 21 de febrer, va tenir lloc, a la Casa Santa Elena de Solius, el recés de Quaresma per a preveres i diaques de la diòcesi. Sota el títol «Convertiu-vos... i creieu en l’Evangeli», va ser dirigit pel P. Francesc Riera i Figueras, SJ qui, entre d’altres responsabilitats, ha estat director de Cristianisme i Justícia durant 25 anys i, després, durant 8 anys, superior i director de la Cova de Sant Ignasi de Manresa. Abans de la seva intervenció, va prendre la paraula l’administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, el qual va donar a conèixer diverses informacions diocesanes i va tenir un record especial pels preveres i diaques que han mort en els darrers mesos, així com els qui estan malalts.

El P. Francesc Riera va iniciar la primera part del recés posant sobre la taula els tres estadis de Kierkegaard: estètic, ètic i religiós. Va recordar, però, que aquests "no s’han d’anar conquerint, sinó que es tracta de fer la conversió de l’un a l’altre". “És un procés d’acolliment, no de de conquesta”, va insistir. En relació al primer estadi, va precisar que “no es tracta de demonitzar-lo, ja que Déu ens ha creat per al gaudi”, però sí que va indicar que es tracta d’una “mirada parcial, horitzontal o plana”. Sobre l’estadi ètic va assenyalar que és on “hom comença a sortir de sí mateix” i que s'hi descobreix que hi ha "projecte", o com afirmaria sant Ignasi, Principi i Fonament. Seguidament va ser el torn de l'estadi religiós: “La conversió va més enllà i s’obra a la transcendència, al misteri, i és quan s’arriba al tercer estadi". I en va destacar que representa el pas “de pensar-se que l’absolut soc jo a sentir-se cridat a transcendir-se: la conversió ontològica de l’ésser”.

Després d’una estona de pregària personal es va reprendre la sessió. El P. Francesc va dedicar la segona part del recés a anar resseguint els evangelis dels diumenges de Quaresma, i els va anar relacionant amb els estadis de Kierkegaard que s’havien observat en la primera sessió. En aquest sentit, va proposar “contemplar-los com a icones: mirar-les i que elles em mirin”. “En cada icona podem veure el procés de conversió dels estadis estètic i ètic al religiós”, va afegir.

El recés va cloure amb la celebració de la Paraula i un dinar de germanor.