El Bisbat

El Bisbat de Girona és una institució territorial de l’Església Catòlica amb personalitat jurídica, reconeguda en l'Acord sobre assumptes jurídics entre l'Estat Espanyol i la Santa Seu del 3 de gener de 1979, ratificat el 4 de desembre del mateix any, i que es regeix per les disposicions del Dret Canònic.

Té una superfície de 4.660 Km2 (comarques del Gironès, Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa, Pla de l’Estany, Selva i part nord del Maresme) amb 911.889 habitants (a 1/1/2023). Es divideix en 13 arxiprestats, 380 parròquies i 12 annexos i es troba inclosa en la provincia eclesiàstica de Tarragona. Té la seu a la ciutat de Girona i és membre de la Conferència Episcopal Tarraconense i de la Conferència Episcopal Espanyola.

La seva cura pastoral i les potestats legislativa, executiva i judicial són confiades al Bisbe, qui actua amb la cooperació dels preveres, del vicari general, dels vicaris episcopals, del vicari judicial i els jutges, i de tota la Cúria.

El 31/12/2023 els preveres diocesans incardinats són 110, dels quals 5 resideixen en altres diòcesis. Hi ha 4 preveres extradiocesans residents, 7 preveres de la Prelatura de la Santa Creu i Opus Dei residents, 6 religiosos amb càrrec pastoral diocesà i 12 diaques i 38 laics i religiosos amb responsabilitats pastorals parroquials. Són 9 les comunitats de 8 Instituts de vida religiosa masculins i 38 les comunitats de 20 Instituts de vida religiosa femenins.

Tot i que tradicionalment el patró de la diòcesi és sant Narcís, la figura més important dels orígens del Bisbat és sant Feliu. També, la diòcesi venera, com a sants nascuts dins de les seves terres, Dalmau Moner i Salvador d'Horta, tots dos naturals de Santa Coloma de Farners, i santa Paula Montal, natural d'Arenys de Mar.

EL BISBAT DE GIRONA, AVUI

Definició i funcions:
El Bisbat de Girona és una institució territorial de l'Església Catòlica amb personalitat jurídica, reconeguda en l'Acord sobre assumptes jurídics entre l'Estat Espanyol i la Santa Seu del 3 de gener de 1979, ratificat el 4 de desembre del mateix any, i que es regeix per les disposicions del Dret Canònic. El seu NIF és R-1700002-G.
El Bisbat o Diòcesi és una porció del poble de Déu. Constitueix una església particular en la qual hi actua l'Església de Crist una, santa, catòlica i apostòlica. Territorialment s'organitza en parròquies, agrupacions de parròquies i arxiprestats.
La seva cura pastoral i les potestats legislativa, executiva i judicial són confiades al Bisbe, qui actua amb la cooperació dels preveres, del vicari general, dels vicaris episcopals, del vicari judicial i els jutges, i de tota la Cúria.

Oficines Centrals

Casa Carles

Plaça del Vi, 2
17004 Girona