Dimecres 17 de febrer de 2016

L’Arxiu del Bisbat de Girona completa la unificació d’un fons de més de 40.000 pergamins

La Memòria 2015 de l’Arxiu Diocesà, l’Arxiu Capitular de la Catedral i de la Biblioteca Diocesana, es fa ressò de la finalització del procés d’unificació d’ambdós arxius, tal com preveia el pla de gestió conjunta decretat l’any 2007. Segons el director dels Arxius i de la Biblioteca, Mn. Joan Naspleda, “el fet de tenir els dos arxius al mateix edifici del Seminari, permetrà una major eficàcia en el procés de restauració, conservació i catalogació d’un fons de més de 40.000 pergamins que van del segle IX al segle XX”. Es tracta, indiscutiblement, d’una de les col·leccions de pergamins més importants de Catalunya.

Quant als pergamins provinents de l’arxiu de la Catedral, el conjunt més antic (d’entre els segles IX i XIII) ja es troba catalogat, i aquest 2016 s’iniciaran els treballs de restauració –en els casos en què sigui necessària una intervenció per a la seva conservació- i de catalogació de la resta per, un cop finalitzat el procés, posar aquest fons a disposició d’experts i historiadors. La cessió, aquest 2015, de 16 planeres especialment destinades a pergamins per part del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, permetrà també la conservació adequada d’una part important d’aquestes 40.000 peces.

La Memòria 2015 també menciona, entre d’altres actuacions, l’adquisició de diversos documents manuscrits dels segles XVII, XVIII i XIX.

Quant a la Biblioteca Diocesana, amb un servei de consulta i de préstec obert al públic, se’n destaquen les gairebé 900 visites i les més de 800 peticions de consulta de documents tant de l’Arxiu com de la Biblioteca.