Dijous 18 de febrer de 2016

Reunió de la Conferència Episcopal Tarraconense

1. Els dies 16 i 17 de febrer de 2016 ha tingut lloc la reunió núm. 217 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) a la Casa d’Espiritualitat «Maria Immaculada» de Tiana. La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe de Tarragona. Ha excusat la seva assistència el bisbe Sebastià Taltavull. Per primera vegada ha participat a la reunió de la CET Mons. Joan Josep Omella que, com a arquebisbe de Barcelona, n’és el vicepresident.

2. Els bisbes expressen la seva joia pel nomenament del P. Manuel Nin, monjo de Montserrat, fill de El Vendrell, com a Exarca (bisbe) dels catòlics grecs de ritus bizantí amb residència a Atenes, i preguen pel bon desenvolupament del servei eclesial que li ha estat encomanat. El P. Nin rebrà l’ordenació episcopal el proper 15 d’abril a la Basílica papal de Sant Pau Extramurs de Roma.

3. La Dra. Carme Borbonès, presidenta de Càritas Catalunya i la Gna. Adoració Pujadas, directora de Càritas Diocesana de Vic i responsable de la Comissió d’Immigració de Càritas Catalunya, han exposat als bisbes la situació actual de la crisi migratòria a Europa, a Espanya i a Catalunya i quin és el treball que Càritas porta a terme en relació a aquesta emergència humanitària. S’han fet propostes encaminades a l’ajut als desplaçats i refugiats, especialment en els països d’origen d’aquestes persones, així com també en aquells països que reben una major afluència migratòria.

4. El coordinador del Secretariat Interdiocesà de Joventut (SIJ), Mn. Bruno Bérchez i la secretària del SIJ, Sra. Sílvia Ruzo, juntament amb Mons. Francesc Pardo, han presentat el projecte de la Jornada Mundial de la Joventut (JMJ), que se celebrarà a Cracòvia del 24 al 31 de juliol, i de quina manera les delegacions diocesanes participaran en aquest important esdeveniment eclesial. Els bisbes animen els joves catalans a participar-hi, per conèixer alguns dels llocs més emblemàtics de la història cristiana de Polònia i prendre part en la JMJ amb el papa Francesc i amb milers de joves que s’hi trobaran d’arreu del món.

5. Mons. Romà Casanova, bisbe de Vic, ha presentat el programa de la Jornada Presbiteral que se celebrarà a Vic el proper 11 d’abril de 2016, en ocasió del centenari de la mort del Venerable Dr. Josep Torras i Bages. El Cardenal Beniamino Stella, prefecte de la Congregació per al Clergat, pronunciarà la conferència i presidirà l’Eucaristia a la catedral. Els bisbes conviden els preveres i diaques a participar en aquesta Jornada, emmarcada també en l’Any Sant de la Misericòrdia.

6. Mons. Joan Enric Vives, responsable de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia (CIL), ha informat que la Congregació per al Culte Diví i la Disciplina dels Sagraments ha donat el vistiplau a la nova edició de la Litúrgia de les Hores en català, que s’ha revisat d’acord amb les instruccions de la Santa Seu per a la deguda aplicació del Concili Vaticà II.

7. Els bisbes han designat Mons. Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona, com a bisbe delegat a Càritas Catalunya i responsable de l’àrea de Pastoral Social de la CET. També han designat Mons. Jaume Pujol com a president del Centre d’Estudis Pastorals (CEP).

8. Mons. Joan Enric Vives, secretari de la CET, ha presentat als bisbes el Balanç econòmic de l’any 2015 i el Pressupost de l’any 2016 del Fons Comú Interdiocesà, els quals han estat estudiats i aprovats.

9. Els bisbes han tractat també diverses qüestions relatives a l’Any Sant de la Misericòrdia, com ara l’obertura de les portes santes de les catedrals, el nomenament de 23 preveres diocesans i religiosos de les diòcesis catalanes com a missioners de la misericòrdia, o les publicacions aparegudes fins ara.

10. La Misericòrdia ha estat el tema de la XXVII reunió de treball de la CET amb els professors de l’Ateneu Universitari Sant Pacià, integrat per la Facultat de Teologia de Catalunya, la Facultat de Filosofia de Catalunya i la Facultat Antoni Gaudí d’Història de l’Església, Arqueologia i Arts Cristianes. Hi han assistit el rector de l’Ateneu Sant Pacià, Dr. Armand Puig i Tàrrech, els vicerectors Dr. Santiago Bueno i Dr. Ramon Corts, i els degans de les tres facultats, Dr. Joan Planellas, Dr. Jaume Aymar i Dr. David Abadias. Les ponències han anat a càrrec dels professors Dra. Rosa Ribas, «La misericòrdia en l’art»; Dr. Carles Llinàs, «Arrels antropològiques de la misericòrdia»; Dr. Gaspar Mora, «Algunes reflexions teològiques sobre la misericòrdia»; Dr. Joan Planellas, «La Indulgència en l’Any Sant de la Misericòrdia»; i Dr. Salvador Pié-Ninot, «Les obres de misericòrdia».