Dilluns 26 de desembre de 2016

Ha mort Mons. Jaume Camprodon, bisbe de Girona entre 1973 i 2001

Aquesta nit ha mort a Girona Mons. Jaume Camprodon i Rovira. El bisbe emèrit Jaume Camprodon va néixer a Torelló (Osona) el 18 de desembre de 1926. Va entrar al Seminari de Vic l'any 1940, on va cursar Humanitats, Filosofia i Teologia. Va ser ordenat de prevere el 22 de maig de 1949. Després de ser ordenat, el Bisbe de Vic el destinà a la parròquia de Seva (Osona) com a Vicari Mestre. L'any 1950 va ser destinat, també com a Vicari Mestre, a la parròquia de Sant Joan de les Abadesses (Ripollès). L'any següent, 1951, fou destinat a la parròquia de Taradell (Osona) com a Vicari. I el 1952 va ser destinat a la parròquia de Sant Domènec de Vic, com a Vicari, però sobretot com a Consiliari Diocesà de la JOC (Joventut Obrera Catòlica). L'any 1953 va ser nomenat Professor del Col·legi de segona ensenyança de Sant Miquel dels Sants de Vic i Director de l'internat. El 1955 passà a ser Director Espiritual del Seminari Menor de la Diòcesi de Vic i Professor. L'any 1958 fou nomenat Prefecte de Filosofia del Seminari Major i Professor. L'any 1963 obtingué del Bisbe de Vic, el Dr. Ramon Masnou, el permís per estudiar, durant tres anys, a l'Institut Catòlic de París. A més d'estudiar, dedicava els caps de setmana a treballar amb immigrants. L'any 1966 fou traslladat a la parròquia de Crist Rei de Manresa (Bages). Durant quatre anys va centrar la seva tasca pastoral en el camp de la catequesi i la promoció dels laics, com també en el primer esbós del que seria després el Consell Pastoral de la parròquia. Tot plegat, un esforç per situar la parròquia en la línia del Concili Vaticà II. L'any 1971 fou nomenat Vicari de Pastoral. El dia 2 de setembre del 1973 va ser nomenat Bisbe de Girona, i el 21 d'octubre del mateix any fou consagrat bisbe a la Catedral de Girona i prengué possessió de la diòcesi. El 30 d'octubre de 2001, després de 28 anys al capdavant de la diòcesi de Girona, la Santa Seu acceptà la renúncia del Bisbe Jaume i nomenà un nou Bisbe de Girona. Mons. Jaume Camprodon passà a ser administrador apostòlic, i el 16 de desembre del mateix any, Bisbe emèrit de Girona. El passat 18 de desembre de 2016, Mons. Jaume Camprodon va fer 90 anys.

Algunes fites del seu episcopat:
- 1974, inauguració de la Casa d'Espiritualitat de Banyoles.
- 1977, primera Pasqua Jove al Santuari de la Mare de Déu del Collell.
- 1978, es porta a terme el Pla de Reflexió Pastoral.
- 1980, té lloc la primera Jornada diocesana de pastoral, a Banyoles.
- 1982, es constitueix el primer Consell Pastoral Diocesà.
- 1983, es publica "El Poble del Parenostre", recull de 150 cartes del Bisbe Jaume escrites al Full Parroquial.
- 1986, es constitueix el Fons Comú Diocesà.
- 1989, es crea l'Institut de Teologia de Girona.
- 1991, s'inaugura el Museu d'Art de Girona, que exposa les col·leccions del Museu Diocesà i de la Diputació de Girona en el Palau Episcopal.
- 1992, s'inaugura el Centre Cristià dels Universitaris.
- 1993, el Nunci Apostòlic visita la diòcesi de Girona.
- 1994, es celebra l'Aplec de l'Esperit a Girona. Es fa una remodelació territorial dels arxiprestats.
- 1995, es celebra el Concili Provincial Tarraconense.
- 1996, té lloc la recepció a la diòcesi de les resolucions del Concili Provincial Tarraconense. Es constitueix l'Institut Superior de Ciències Religioses de Girona.
- 1997, es crea la Delegació Episcopal de Pastoral Social, i també l'Institut Especial Sant Feliu d'atenció als preveres.
- 1998, té lloc la II Jornada Diocesana de Pastoral, a Girona. Es trasllada la seu de les oficines de la Cúria del Palau Episcopal a Casa Carles. Es presenta el Pla Pastoral Diocesà pels anys 1998-2001. El Sr. Bisbe ha de ser intervingut quirúrgicament.
- 1999, es creen els secretariats de Pastoral Obrera, Penitenciària i de Joves.
- 2000, es restaura la façana de la Catedral de Girona, gràcies a un conveni de cofinançament amb les Administracions públiques.
- 2001, es celebra el Col·loqui Europeu de Parròquies a Girona.