Divendres 31 de maig de 2019

L’acompanyament pastoral al final de la vida, a la Jornada diocesana de preveres i diaques

La casa d'espiritualitat Santa Elena de Solius va acollir, aquest passat dimarts 28 de maig, la Jornada diocesana de preveres i diaques, que va ser presidida pel bisbe Francesc. La ponència i reflexió va anar a càrrec de Mn. Joan Bajo Llauradó, delegat de la pastoral de la salut del Bisbat de Tortosa i director del Secretariat de Pastoral de la Salut de les diòcesis catalanes. Sota el lema "Dotar de sentit el final de la vida: acompanyament pastoral", la sessió es va dividir en dues parts, una de més teòrica i una altra centrada en consells adreçats als assistents.
La malaltia, el patiment, la mort, el dol… Mn. Bajo va entrar de fons en totes aquestes qüestions, plantejant quina ha de ser la millor manera de realitzar un acompanyament pastoral a les persones que passen per aquestes situacions. Concretament sobre la mort, el conferenciant la va definir com "el tabú dels tabús de la nostra societat", alhora va remarcar que justament pel fet de ser quelcom inevitable cal preparar-se per afrontar-la. En aquest sentit, i des de la seva experiència com a membre de comitès ètics de centres hospitalaris, va lamentar la poca preparació dels professionals en l'afrontament d'aquest moment crucial en la vida de les persones.
"Acompanyar a morir a vegades és acompanyar a decider", va explicar també, i va posar sobre la taula les diverses opcions que, des de la perspetiva cristiana, representen una alternativa a l'eutanàsia, com són les cures pal·liatives.
Després d'un descans, la segona part es va centrar en elements que haurien de configurar l'acompanyament pastoral al final de la vida, per tal d'humanitzar aquest moment, com són l'escolta atenta i activa o el respecte, entre d'altres.