Dimecres 08 de maig de 2019

Comunicat de la darrera reunió de la Conferència Episcopal Tarraconense al Santuari de Loreto

El Santuari de la Mare de Déu de Loreto, a Tarragona, va acollir, els dies 2 i 3 de maig, una nova reunió de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET). La reunió va ser presidida per Mons. Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona, i hi van participar tots els bisbes llevat de Mons. Agustí Cortés.
1. Els bisbes van rebre l'informe sobre la pastoral hospitalària a les diòcesis de Catalunya que els van presentar Mn. Joan Bajo, la Dra. Carmen Benito i Mn. Sebastià Aupí, delegats de pastoral de la salut dels bisbats de Tortosa, Barcelona i Girona, respectivament. Van informar de la situació actual de l'atenció religiosa als hospitals i de les relacions amb l'administració de l'ICS, així com també de les necessitats i reptes que planteja aquesta atenció religiosa catòlica als hospitals inclosos en la xarxa d'internament d'utilització pública de Catalunya. Els delegats van insistir en la importància de la formació de les persones que realitzen aquest servei pastoral i d'algunes iniciatives en aquesta línia que es posaran en marxa el proper curs.
2. Els bisbes van rebre el Sr. Dani Font, coordinador del projecte Catalonia Sacra i Mn. Josep Maria Riba, director del Secretariat Interdiocesà de Conservació i Promoció de l'Art Sagrat (SICPAS) que els van presentar la memòria anual de les activitats portades a terme per Catalonia Sacra i el balanç econòmic de l'any 2018. També els van presentar les activitats que s'estan realitzant durant aquest any i el corresponent pressupost que els bisbes van aprovar pel que fa a la difusió del patrimoni sacre de les Diòcesis de la CET.
Van destacar la presència de Catalonia Sacra a Roma, a la Conferència Internacional «Déu ja no habita aquí?», organitzada pel Consell Pontifici per a la Cultura, la Conferència Episcopal Italiana i la Universitat Pontifícia Gregoriana, que van creure que CataloniaSacra és una iniciativa valuosa que pot servir d'exemple a les diòcesis d'altres països, tant pel plantejament interdiocesà que la motiva com per l'enfocament concret del projecte.
3. El Sr. Francesc Roig, president de Càritas Catalunya, que és l'òrgan de coordinació de les deu Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya, va informar de la Memòria d'activitats i va presentar als bisbes diverses iniciatives que es porten a terme per orientar, coordinar i realitzar l'acció social i caritativa de l'Església.
4. Els bisbes es van reunir amb la nova Junta Directiva de la Unió de Religiosos de Catalunya (URC) formada per fra Eduard Rey, superior provincial dels Caputxins de Catalunya i nou president de la URC; la germana Rosa Masferrer, provincial de les Religioses de Sant Josep de Girona (vicepresidenta), la germana Maria Rosa Masramon, provincial de les Dominiques de l'Anunciata de Catalunya i Balears; el pare Eduard Pini, provincial de l'Escola Pia de Catalunya, la germana Mercè Arimany, superiora general de les Hospitalàries de la Santa Creu; el pare Llorenç Puig, delegat permanent de la Companyia de Jesús a Catalunya, i el germà marista Lluís Serra Llansana, secretari general de l'URC.
Els religiosos van exposar els reptes que planteja la reestructuració de la vida religiosa a les diòcesis catalanes i la manera com s'està enfocant des de les diverses Congregacions. Van dialogar també sobre els projectes per protegir els infants i els adults vulnerables i per contribuir a erradicar de la nostra societat la cultura de l'abús sexual, econòmic, de poder i de consciència.
5. Es va iniciar l'estudi dels preparatius del vint-i-cinquè aniversari del Concili Provincial Tarraconense de 1995 i es va encarregar a Mons. Francesc Pardo i a la Secretaria de la CET la coordinació de la comissió que haurà de preparar aquesta commemoració.
6. Els bisbes van tractar també diverses qüestions relatives als mitjans de comunicació, la celebració de les exèquies i la formació permanent dels preveres.
7. Finalment, van rebre la visita del P. Joan Maria Mayol, OSB, rector del Santuari de la Mare de Déu de Montserrat que va lliurar als bisbes l'acreditació com a confrares de la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat. Els bisbes van signar en el llibre d'honor de la Confraria.

Tarragona, 3 de maig de 2019