Dimecres 28 de setembre de 2022

Inaugurat el nou curs de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Girona

El Seminari Diocesà de Girona va acollir, ahir dimarts, 27 de setembre, la inauguració del nou curs de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Girona (ISCRG). El programa va començar a l'església de Sant Martí amb la celebració d’una missa, presidida pel Dr. Joan Torra, degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, i concelebrada per sis preveres -professors actuals i emèrits del centre-, entre els quals l'administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, i el director de l’ISCRG, Mn. Josep Casellas.

El Dr. Torra va iniciar la seva homilia fixant-se en l'expressió de la primera lectura -corresponent a la vinguda de l'Esperit Sant, als Fets dels Apòstols- on hi diu que "una ventada violenta va omplir tota la casa on es trobaven asseguts". En aquest punt es va preguntar el perquè es deia que estaven asseguts. A partir dels Pares de l'Església, i sobretot de sant Agustí, el Dr. Torra va assenyalar que estaven asseguts perquè "no podien estar drets encara, els faltava força, i això és el que els va donar el vent de l'Esperit, el foc de la llum que els va fer veure clar en la seva vida i il·luminar tot al seu voltant". "L'Esperit necessitava tot l'esforç de la seva vida, tot el desig de ser i fer el que Jesús havia dit, però la llum de l'Esperit la dona Déu", va assenyalar també, i va afegir que "això és el que en començar el curs de l'Institut hem de tenir ben present".

També va recordar que nosaltres "no comprenem la veritat pas del tot, perquè som molt poca cosa i això ens ha de donar la humilitat de continuar sempre l'estudi, la formació, la comprensió del que Déu ens demana, sabent que finalment Ell és la Veritat". Va finalitzar indicant que, de la mateixa manera féu sant Agustí en el tractat de la Trinitat, "en començar i en acabar tota la reflexió, en aquest cas, tot el curs, el que cal és posar-se novament en pregària per demanar-li a Déu que sigui Ell el qui ens faci comprendre la Veritat revelada en Jesús i ens hi faci viure en conseqüència".

A continuació, els assistents es van traslladar a l'Aula Dr. Estela, on va tenir lloc la lliçó d’obertura de curs, que va anar a càrrec del marista i professor de l’ISCRG, Arturo Fernández Jaria, sota el títol “L’ésser humà davant de la Raó Infinita i l’Amor Creador”. En la ponència, va fer una exposició a l’entorn de la necessitat que ha tingut sempre l’ésser humà d’arribar al coneixement de Déu. En aquest sentit, va analitzar la qüestió des d’un principi a priori, l’argument antològic de sant Anselm, i a posteriori, a través dels elements experimentals, la quarta via de sant Tomàs. Va basar la seva reflexió teològica en textos del papa Benet XVI i del catedràtic de Metafísica Ángel Luís González Álvarez.

Un cop acabada la lliçó va prendre la paraula l'administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, donant per inaugurat el curs. El va emmarcar en dos fets essencials: a nivell d'Església universal va posar de relleu el Sínode convocat pel Papa, des del qual en va remarcar el treball que se n'ha fet en la seva fase diocesana i, d'altra banda, va situar aquest curs a l'espera del nou bisbe, que "el necessitem perquè és el fonament de la pau, unitat i esperança d'una diòcesi".