Dijous 18 de maig de 2023

Del 21 al 28 de maig, Setmana Laudato si’

Sota el lema “Esperança per a la Terra, Esperança per a la Humanitat”, del 21 al 28 de maig se celebra, arreu del món, la Setmana Laudato si’ (www.laudatosiweek.org). Aquest esdeveniment vol commemorar el vuitè aniversari de l’encíclica del papa Francesc sobre la cura de la Creació i reflexionar sobre els avenços aconseguits en la protecció de la casa comuna.

En aquest sentit, es convida a les parròquies, moviments i grups a projectar la pel·lícula dedicada a l’encíclica, “La Carta”. Convertida en un fenòmen viral, presenta un líder indígena de l’Amazones, un refugiat climàtic del Senegal, una activista juvenil de l’Índia i una parella de científics dels Estats Units que, en representació de les veus que sovint no s’escolten a la conversa global sobre el nostre planeta, dialoguen sobre la Carta Encíclica Laudato Si’ amb el papa Francesc. El documental presenta, a través d’aquestes persones, els grans reptes socials i ambientals del nostre món i, a través de la seva trobada transformadora amb el Papa i entre ells, aporten una nova esperança per a la nostra casa comuna. La podeu demanar, substitulada en català, en el següent enllaç.

Xarxa de Parròquies EcoSolidàries

Amb l'objectiu de promoure, en àmbits cristians, el model de persona i de societat justa, solidària i respectuosa amb la natura que reclama l’encíclica, des de Justícia i Pau es va impulsar, ara fa uns anys, la “Xarxa de Parròquies EcoSolidàries”. Les comunitats que s’hi adhereixen es comprometen a convidar i animar als fidels a la conversió ecològica integral i esdevenen un espai on experimentar un nou estil de vida fruit d’aquesta conversió.

D’entre les parròquies de la diòcesi de Girona adherides s’hi troba la d’Arenys de Munt, on procuren dur a terme campanyes de sensibilització, ja sigui a través de les publicacions com a través de la catequesi. A més, la darrera edició del Pessebre Monumental va tenir com a fil conductor precisament l’encíclica Laudato si’. També hi estan adherits a Calella, els quals estan substituint progressivament tota la il·luminació per dispositius LED de baix consum a l’església i a totes les instal·lacions parroquials. També estan valorant diverses possibilitats per tal de posar plaques solars. I a Cassà de la Selva, difonen els materials que ofereixen des de la Xarxa als catequistes de la parròquia perquè els utilitzin en les seves programacions. Per la seva part, a Les Planes d’Hostoles, el consell parroquial té present, en les pregàries que fan durant les reunions, la sensibilització per la temàtica ecològica. Així mateix, diverses sessions de la catequesi es duen a terme al jardí, on tenen un hort, i en les homilies es fa referència, sovint, a les reflexions que es proposen en el llibre “Laudato si’ Reflexions per a les celebracions dominicals”, publicat per Editorial Claret i Justícia i Pau.

Pel que fa a l'agrupació de parròquies d'Olot, assenyalen que solen tenir presents les jornades de conscienciació i de compromís (com la Setmana Laudato si', el Dia Mundial de l'Aigua o la festivitat de sant Francesc d’Assís) i inclouen pregàries referents a la qüestió climàtica durant les celebracions i en les publicacions parroquials. També fan difusió de materials de la Xarxa i organitzen conferències sobre la temàtica. Finalment, a Girona, des de la parròquia de Sant Narcís col·laboren en l'hort comunitari del barri i en altres projectes ecològics, i a la parròquia de Santa Eugènia de Ter compten, entre els seus objectius, sensibilitzar a la comunitat vers una major cura de l’entorn i de la natura. És per això que, entre altres mesures, darrerament han instal·lat plaques solars a la teulada i papereres que permeten la separació per al reciclatge en els seus locals.

Altres parròquies que estan adherides a la Xarxa de Parròquies EcoSolidàries són: Agullana, Amer, Anglès, Biure, Sagrada Família (Blanes), Boadella d’Empordà, Darnius, La Vajol, Les Escaules, Maçanet de Cabrenys, Pont de Molins i Sant Joan Baptista de Vilartagues (Sant Feliu de Guíxols).

Més informació: https://www.justiciaipau.org/ecoparroquies