Dilluns 20 de juny de 2011

Presentada la Memòria de Càritas

Diumenge vinent, dia 26 de juny, festa del Corpus arreu de la diòcesi es farà la col·lecta del Dia de la Caritat, a favor de Càritas Diocesana que aquest dilluns, dia 20 ha presentat la seva Memòria d’activitats i serveis corresponent a l’any 2010, en el decurs d’un acte que ha presidit el seu Director, Mn. Narcís Ponsatí, acompanyat del secretari general, Martí Batllori de Caye Gómez, responsable de diferents serveis educatius i formatius.

Mn. Ponsatí ha començat per donar les gràcies a totes les persones, entitats i administracions que fan possible l’acció assistencial que l’Església catòlica porta a terme per mitjà de Càritas, concretada en el 1.303 voluntaris i 87 professionals al servei de Càritas Diocesana, ajuntaments, governs central i autonòmic, les caixes d’estalvis, els ajuntaments i fundacions que permeten aquestes activitats i serveis i de forma especial, als fidels de la diòcesi per les seves aportacions, donatius i quotes .

En referir-se a les característiques de la realitat social, econòmica i humana de l’any anterior ha considerat que també estava indignat davant d’unes situacions d’injustícia que trobem en la nostra societat tot fent una crida a la col•laboració i el compromís en la construcció d’una societat més justa i solidària.

L’any dels efectes de la crisi
L’any 2010 els efectes de la crisi s’han manifestat de forma clara amb les següents característiques:

- Augment desbocat de l’atur i dificultats creixents en procés d’inserció laboral.
- Augment dels problemes de la vivenda i increment de les execucions hipotecàries, que provoquen situacions de doble exclusió: sense habitatge i deute pendent.
- Augment de demandes d’ajut econòmic d’urgència per atendre necessitats bàsiques.
- Detecció del problema de pobresa emergent, lligat a la manca d’habitatge i feina.

La resposta de Càritas
Davant d’aquesta situació la resposta de Càritas s’ha centrat en el següents punts:

- Atendre les necessitats urgents donant prioritat a les famílies amb fills menors.
- Consolidar els problemes educatius, laborals i d’habitatge.
- Innovar en tipus de respostes davant problemes nous o agreujats.
- Teixir aliances amb institucions públiques, entitats socials i empreses privades per millorar l’eficiència de les respostes.
- Ampliar el suport de la ciutadania a través del voluntariat i aportacions econòmiques.

Les xifres de Càritas
Més de nou mil persones, 7.302 nuclis familiars i 173 casos d’assessorament de deute, podrien ser els eixos centrals de l’acció de Càritas Diocesana de Girona, en el decurs de l’any 2010.
El Programa d’Acollida, amb que ha atès 2.489 persones i el Servei d’aliments que ha subministrat aliments 7.302 nuclis familiars encapçalen per nombre d’atencions, aquesta acció de Càritas, però cal esmentar el suport a la gent gran: “Ser gran amb dignitat” (322 persones ateses) i “Apadrinar un avi” (183 persones ateses).
Igualment cal destacar els programes laborals, des del Servei d’Orientació (967 persones ateses). Renda Mínima d’Inserció (595 persones ateses) i l’empresa d’inserció laboral de Càritas, Ecosol, que va contractar 83 persones.
En l’àmbit educatiu s’han atès 380 infants (la meitat de nacionalitat espanyola).
Càritas Diocesana de Girona va destinar l’any 2010 un total de 110.000 euros a cooperació internacional, destacant la xifra de 90.000 per la reconstrucció d’Haití.

Els recursos de Càritas
El volum econòmic global de Càritas Diocesana de Girona el 20110 va ser de 4,1 milions d’euros, dels qual un 44,23% procedia de subvencions, el 29,1 de fons propis, un 24,86 de l’Economia Solidària i un 1,74% d’altres fonts.
Pel que fa a les despeses: l’economia solidària suposà el 31,58%, l’acollida i assistència, el 31,37, Laboral, el 16,09, Immigració, 10,44, educació, 9,18, Formació i comunicació 7,01, Gent Gran 2,20, Altres 2,03 i Internacional 0,10.
Els comptes de Càritas Diocesana són auditats exteriorment.

Fotografia: (d'esquerra a dreta) Caye Gómez (responsable de diferents serveis educatius i formatius), Narcís Ponsatí (director general de Càritas Diocesana) i Martí Batllori (Secretari General de Càritas Diocesana).