Dimarts 27 de març de 2012

Clou amb èxit la 6a Jornada de Mestres i Professors de Religió de Catalunya.

La 6a Jornada de Mestres i Professors de Religió de les Diòcesis amb seu a Catalunya es va celebrar el passat dissabte a Lleida, amb l’assistència de més de 500 professionals, cosa que representa prop del 50% de participació dels membres d’aquest col•lectiu. La Llotja de Lleida va acollir l’acte institucional d’obertura, amb la presència del Bisbe de Lleida, Joan Piris, l’Arquebisbe de Tarragona, Joan Pujol que és bisbe responsable del SIERC, el secretari de polítiques educatives del departament d’Ensenyament, Lluís Font, el regidor d’Educació i Infància de la capital del Segrià, Jesús Castillo, el Secretari General de la FECC, Enric Puig i el delegat diocesà d’ensenyament de la diòcesi de Lleida, Lluis Sallán, en nom de tots els delegats d’ensenyament.
També eren presents en el moment inaugural el director general d’Afers Religiosos, Xavier Puigdollers, i el director dels Serveis Territorials de Lleida del departament d’Ensenyament, Miquel Àngel Cullerés.
Després de la presentació, va tenir lloc la ponència Pedagogia de l’esperança: un repte urgent, a càrrec de la Dra. en Pedagogia Antonieta Mateus. Durant la jornada, es van programar 18 tallers d’aprofundiment que van ser impartits per experts en les diverses matèries.
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, va ser l’encarregat de cloure la jornada a la Seu Vella, on el Bisbe va oficiar una missa. Ros va agrair tot el que fan els professors de religió pels nois i noies, ja que estan complint una de les funcions humanes més nobles, que és l’educació “en un àmbit tan important com és la religió”, ja que “no es poden transmetre els valors i la pràctica continuada d’aquests valors sense una formació religiosa”.
La classe de religió té un important impacte, ja que aproximadament mig milió de famílies de Catalunya, entre 45.000 i 50.000 només a Lleida, matriculen els seus fills a religió, entre l’escola pública i la concertada.
En acabar l’eucaristia, es va llegir i lliurar una declaració del professorat de Religió de Catalunya, en el qual podem llegir:
Conscients que som en un món amb profundes diferències, necessitat de justícia i solidaritat; en un entorn secularitzat on sovint sembla que no hi ha necessitat de Déu i que el fet religiós es vol relegar a l’àmbit privat; lluny de conformar-nos amb les queixes i lamentacions, volem mirar el món amb esperança des dels ulls del Déu que és mor i preguntar-nos què és el que Ell ens vol dir en la situació actual, especialment en els aspectes més punyents que afecten a tantes persones i també a molts dels infants i adolescents que ens han estat confiats. Per això volem contribuir amb la nostra acció educativa a donar una resposta responsable.
Volem col•laborar des de l’acció de mestratge que ens permet la relació personal amb els nostres alumnes, acció basada en el respecte a la persona; volem transmetre aquest bri d’esperança i confiança perquè es deixin sorprendre per Déu, que també es manifesta per la nostra acció docent a la classe de Religió i es fa present als nostres alumnes. Cal, però, ajudar-los a reconèixer aquesta presència i a respondre-hi. Volem treballar en equip i en profunditat per una classe de Religió de qualitat, que instrueixi responent els interrogants vitals, que mogui i apropi a les arrels cristianes de la nostra cultura, que contribueixi a donar sentit a la vida i a l’actuar i que, amb la força de l’Esperit, ajudi a desvetllar i a enfortir la fe, el trobament amb Jesús i l’estimació i el sentit de pertinença a l’Església.
Convé encetar o reprendre el camí de resposta a aquest repte urgent a través de l’exercici de la pedagogia de l’esperança, en què hem basat la Jornada d’enguany i fer que esdevingui un nou i irreversible camí de renovació, de diàleg, de profunditat, de confiança en nosaltres, en els nostres alumnes i en Déu Nostre Senyor.

La jornada va ser organitzada pel Secretariat Interdiocesà de l’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) conjuntament amb la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC).