Dimecres 24 d'octubre de 2012

Trobada dels voluntaris catalans de Càritas

Comunicat del Gabinet d’informació de l’Església a Catalunya

El dissabte 20 d’octubre de 2012, tingué lloc, a l’espai Fòrum de Barcelona i a la Basílica de la Sagrada Família, la trobada conjunta del voluntariat de totes les Càritas de Catalunya, amb el lema “Els voluntaris de Càritas, portadors d’esperança”.

La Trobada va ser presidida pel Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, acompanyat pel Sr. Cardenal Arquebisbe de Tegucigalpa (Hondures), Òscar Andrés Rodríguez Maradiaga, president de Càritas Internacional; Mons. Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona; Mons. Joan-Enric Vives, arquebisbe-bisbe d’Urgell; Mons. Agustí Cortés, bisbe de Sant Feliu de Llobregat; Mons. Josep Àngel Saiz, bisbe de Terrassa; Mons. Francesc Pardo, bisbe de Girona; Mons. Xavier Novell, bisbe de Solsona; Mons. Sebastià Taltavull, bisbe auxiliar de Barcelona; la Sra. Carme Borbonès, presidenta de Càritas Catalunya; els directors i delegats de les càritas diocesanes, diferents personalitats de l’àmbit polític i uns 4.000 voluntaris i voluntàries de les deu diòcesis catalanes.

L'acte central del matí va tenir lloc al recinte Fòrum de Barcelona. La Presidenta de Càritas Catalunya, Sra. Carme Borbonès, va donar la benvinguda als voluntaris i voluntàries que omplien l'aforament del recinte i una sala annexa, va afirmar que “la pobresa es manifesta de moltes maneres, com podem veure des de les Càritas parroquials” i va explicar que Càritas no pretén substituir la tasca de les administracions, en un moment on aquestes no poden donar resposta a la realitat social actual. Tot seguit, el Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, va dirigir la paraula a tots els assistents per agrair-los la multitudinària presència, gairebé la meitat dels més de 9.000 voluntaris que col•laboren en les deu diòcesis catalanes, i va subratllar que “el voluntariat és l’expressió de la fe cristiana”. Les seves paraules també van acompanyar la presentació del ponent de la jornada, el President de Càritas Internacional, el Cardenal Óscar Andrés Rodríguez Maradiaga.

El president de Càritas Internacional va pronunciar la conferència principal de la jornada, “Els voluntaris de Càritas, portadors d’esperança”, en la qual va parlar del paper del voluntariat, de com la tasca que l’Església fa a través del voluntariat permet fer viure el Regne de Déu, de com en aquest Any de la Fe, que l'Església ha iniciat, Càritas ha de proclamar amb el servei i l'ajuda als més necessitats l'Amor de Crist i el compromís de l'Església. El Sr. Cardenal Rodríguez Maradiaga va ressaltar que Càritas no és només una organització, sinó una acumulació de testimonis que han fet cert el desafiament de l’amor i que el voluntariat té futur si som capaços d’aprendre l’art d’estimar.

Abans d'acabar l'acte del matí, va adreçar unes breus paraules d'agraïment, en nom del Govern de la Generalitat de Catalunya, l'Hble. Sra. Joana Ortega, Vicepresidenta de la Generalitat de Catalunya, que també estava acompanyada en l'acte per l'Hble. Sr. Josep Lluís Cleries, Conseller de Benestar Social i Família. En el seu discurs es va felicitar per la feina que fan els tècnics i voluntaris de totes les Càritas de Catalunya, com una manera de col•laborar a construir país.

A la tarda, els 4.000 assistents es van traslladar fins a la Basílica de la Sagrada Família, on el Cardenal Rodríguez Maradiaga va presidir una solemne eucaristia, concelebrada pels Srs. Bisbes de Catalunya i un bon grup de preveres, responsables de les Càritas parroquials. Durant la celebració, el Cardenal Rodríguez Maradiaga va tornar a recordar la importància del servei i la gratuïtat i va invitar els voluntaris de Càritas a fer-se servidors dels més pobres i humils a imatge de Jesús de Natzaret. A tots els assistents se'ls va regalar un punt de llibre que recollia la imatge de la Medalla d'Or que el Parlament de Catalunya va concedir a Càritas Catalunya. Era una manera de retre homenatge, felicitar i posar la medalla a tots i cadascun dels 9.000 voluntaris catalans.

Barcelona, 22 d’octubre de 2012