Dimecres 24 d'abril de 2013

Càritas Diocesana presenta Memòria de l’any 2012

“Càritas és l’Església diocesana en acció d’ajuda dirigida a persones i famílies”, ha dit el bisbe Francesc en la presentació, avui dimecres 24 d’abril, de la Memòria de Càritas corresponent al darrer any 2012. L’acompanyaven el Delegat episcopal, Mn. Narcís Ponsatí, el Director de Càritas, Ramon Barnera, i el Secretari general, Martí Batllori.
El bisbe també ha assenyalat que Càritas no es limita a atendre situacions personals i familiars urgents sinó que “ofereix esperança”. La seva feina és possible gràcies a la professionalitat dels tècnics i dels nombrosos voluntaris que ofereixen el seu temps i experiència, destacant especialment l’acció de les Càritas parroquials més petites i amb mitjans també més limitats.

Seguidament el Director de Càritas informà, a grans trets de l’evolució de la procedència dels recursos que han nodrit el pressupost del 2012, que pujà a 5,7 milions d’euros. Mentre els procedents de fons públic han baixat un 20%, els de fonts privats han pujat un 10%. Més enllà de les xifres, Ramon Barnera destacà que la pobresa no és un xifra, es tracta de persones i famílies concretes, que pateixen els efectes d’una crisi gairebé sense precedents, que quan se superi ens portarà a una realitat nova on caldrà seguir treballant en la mesura de la capacitat de Càritas, destacant l’esforç que s’ha portat a terme, especialment pel que fa al treball en xarxa amb altres institucions i administracions per optimitzar la feina i els recursos disponibles. Igualment va fer una crida al sector públic per tal que aturi les retallades socials i que compleixi amb els programes compromesos.

El secretari general, detallà cada una de les partides dedicades als programes corresponents. En el conjunt del pressupost s’ha pujat lleugerament respecte de l’exercici anterior, de 5,6 milions d’euros als 5,7. La retallada en les aportacions públiques s’ha pogut compensar amb els fons propis.

A la diòcesi de Girona Càritas va atendre, al llarg del 2012, 36.600 persones, un 11,5% més que l’any anterior. Per programes el primer va ser el d’Aliments, amb 11.128 nuclis familiars atesos (augment d’un 21%), seguit del d’Acollida, amb 7.325 persones ateses (augment del 42%), en tercer lloc Immigració, 4.902 persones ateses, (baixa un 9%), els programes laborals atengueren a 997 persones (baixa un 61%, en ser redistribuïdes moltes en altres programes), els programes de gent gran atengueren 604 persones (augment del 27%), els d’educació, a 565 infants, i manté les xifres de l’any anterior i els d’habitatge atengueren a 427 adults i 27 infants (augment del 30%).

El perfil de les persones ateses per Càritas l’any 2012, ens diu que el 55% són famílies que reben de forma brutal l’impacte de la crisi, molts casos amb infants en situació de risc. El 54% d’aquestes persones es troben a l’atur, tot i tenir edat de treballar. Un 58% d’aquestes persones no tenien cap tipus d’ingressos, un 54% en situació d’infravivenda (habitació, pensió, centre d’acollida...).

En el torn de preguntes per part dels nombrosos periodistes i informadors presents, el president de Càritas, va manifestar que fins ara no s’ha negat cap assistència, però sempre d’acord amb les possibilitats econòmiques, tècniques i de personal disponibles. Per aquesta raó feia una crida a la societat a seguir fins on sigui possible el suport a la tasca de Càritas.

El bisbe Francesc va cloure l’acte agraint la nodrida presència de representants dels mitjans de comunicació i especialment de la feina que porta a terme Càritas en tot l’àmbit diocesà.

A la pàgina web de Càritas es pot trobar íntegrament el detall de la Memòria de Càritas Diocesana corresponent a l’any 2012, que només està pendent de l’auditoria externa, que finalitzarà el proper mes de juny.