Dilluns 15 de gener de 2018

Visita pastoral: de l’Alt Fluvià al Montgrí - la Bisbal

Amb la missa solemne amb motiu del 900 aniversari de la consagració de l’església de Sant Esteve d’Olot el 26 de desembre de 2017, en la qual també es va dur a terme la dedicació de l’altar major, el bisbe Francesc Pardo va cloure definitivament tres anys de visita pastoral a l’arxiprestat de l’Alt Fluvià. Al llarg d’aquest trienni, el bisbe de Girona ha pogut conèixer molt a fons la realitat d’un arxiprestat format per quaranta-tres parròquies i en el qual es poden distingir fins a quatre grans zones: Olot i la seva principal àrea d’influència, la Vall de Bianya, la Vall d’en Bas i el sector de Besalú.
També durant aquest temps s’ha produït el relleu dels rectors de la ciutat d’Olot. Els dos arxiprestes durant el temps que ha englobat la visita pastoral han estat Mn. Miquel Ramió i Mn. Pere Domènech.
A les seves notes dirigides als capellans, religiosos i a les comunitats parroquials de l’Alt Fluvià després de cloure la visita pastoral, el bisbe Francesc Pardo valora molt positivament el paper del Casal Marià com a punt de trobada dels preveres de l’arxiprestat, que afavoreix el treball en comú i la possibilitat de compartir el dia a dia de les parròquies i de coordinar l’activitat pastoral.
En la primera part del document, titulada «Qui sou, què feu i què oferiu», el bisbe també agraeix l’esforç i el treball dut a terme pels catequistes, malgrat les dificultats actuals arreu per mantenir un bon nombre d’inscrits any rere any. La presència de Vida Creixent ajuda a treballar la fe en grups de gent gran. D’altra banda, Càritas la Garrotxa, –afirma el bisbe– és una entitat ben organitzada i amb un nombre important de voluntaris que desenvolupen un paper molt important en l’atenció dels més necessitats d’aquelles comarques. Constata que hi ha un bon gruix de persones que col·laboren al servei de pastoral de la salut, atenent els malalts en diverses residències i centres de salut. El bisbe també agraeix la tasca d’un bon nombre de laics compromesos amb l’atenció a les parròquies i que en alguns casos es responsabilitzen de les celebracions en absència de prevere.
En una segona part del document, el bisbe també ofereix algunes indicacions pastorals en forma d’objectius de cara al futur. En aquest sentit, fa referència per exemple a la importància creixent del catecumenat i de la formació permanent; a la catequesi d’adults; a la necessitat d’estar sempre amatents i en contacte permanent amb les escoles cristianes presents a l’arxiprestat, on es concentren gran part dels joves i dels infants; i a la constitució d’equips pastorals, entre d’altres qüestions.
Aquest 2018, l’arxiprestat del Montgrí – la Bisbal, pren el relleu a l’Alt Fluvià, i el bisbe ja hi ha iniciat la seva visita pastoral a diverses parròquies, on habitualment presideix l’eucaristia dominical i manté trobades amb els feligresos i els membres dels consells parroquials.