Dimecres 15 de maig de 2019

Càritas Diocesana de Girona atén 22.052 persones durant el 2018

Càritas Diocesana de Girona va presentar ahir dimarts al matí a Girona la memòria corresponent a l'acció social que va desenvolupar arreu de la diòcesi durant el 2018. L'acte va comptar amb les intervencions del bisbe de Girona, Francesc Pardo; el secretari general de Càritas Diocesana, Martí Batllori, i la directora de l'entitat, Dolors Puigdevall. Durant el 2018 es van atendre directament 22.052 persones i fins a 53.309 es van beneficiar de l'acció a través d'algun dels 52 projectes en marxa al territori diocesà. Es tracta d'una xifra estable respecte de l'any anterior, però Càritas alerta que les conseqüències de la crisi no han acabat per a moltes famílies: un 57% de les famílies ateses té fills a càrrec, un 13% d'aquestes són famílies monoparentals i 1 de cada 4 persones participants són menors d'edat. El document alerta que les mesures que es van prendre davant la crisi econòmica estan comportant una desigualtat en la distribució de la renda, que s'està agreujant.

Les conseqüències d'aquest sotrac són ben presents sobretot en la dificultat per accedir a la feina digna (el 18% de les persones ateses està treballant) i l'habitatge (el 36% de les persones ateses té dificultats per accedir a una llar en condicions), els pilars fonamentals per sortir de la pobresa i de l'exclusió social. L'exclusió social afecta també les persones grans que pateixen solitud (el voluntariat jove va apadrinar 660 persones grans i 387 van ser ateses al projecte Ser Gran en Dignitat, entre d'altres accions) i els infants i joves que es troben amb desigualtats que els impedeixen trencar amb l'herència de la pobresa (1.047 infants i joves acompanyats en l'àmbit del suport educatiu i l'atenció a famílies amb menors a 33 municipis). Càritas torna a detectar un augment de les persones que arriben després d'un procés migratori fugint de conflictes i de la misèria, cercant noves oportunitats (3.258 adults i 200 infants i joves sense referents familiars han rebut suport jurídic relacionat amb processos d'immigració).

Càritas va iniciar el projecte Som Refugi durant el 2018 amb dos pisos per a joves migrants sense referents i ha continuat durant el 2019 amb l'obertura d'un servei a Caldes de Malavella que ja acull i acompanya de manera integral 20 joves més. En quant a la recollida de roba, Càritas i l'empresa d'inserció Ecosol, han repartit més de 50 contenidors arreu de la diòcesi, que han permès recollir fins a 400 tones de roba. L'àmbit dedicat a la inserció sociolaboral de l'entitat ha atès 1.622 persones. Fins a 133 són treballadors en procés d'inserció s'han a les línies d'activitat d'Ecosol empresa d'inserció de Càritas i 362 persones s'han format per millorar la seva ocupabilitat i aconseguir trobar una feina digna.

Una resposta comunitària

Per fer front a tots aquests reptes, Càritas impulsa i aplica un nou model d'acció comunitària que s'obre al veïnatge amb l'objectiu d'enfortit les relacions socials de les persones ateses per evitar-ne l'exclusió i fomentar la seva participació i implicació als propis projectes de l'entitat. Es treballa amb la pròpia comunitat per transformar la realitat més propera de les persones més vulnerables de la nostra societat, fent-les protagonistes del seu propi canvi. En aquesta línia, l'entitat ha desenvolupat més de 45 actuacions comunitàries arreu del territori, beneficiant 4.050 persones. El 40% d'aquestes persones han manifestat millorar la seva participació en espais i entitats del municipi i un 80% ha augmentat la seva xarxa relacional i social més propera. Puigdevall va afirmar que "hem d'estar alerta de la pobresa amagada" i va denunciar que "les persones pobres viuen un aïllament pel que fa les seves xarxes de relació". Precisament, l'acció comunitària treballa per enxarxar les persones en els recursos del seu entorn.

Podeu descarregar-vos la Memòria completa a l'arxiu adjunt.