Divendres 22 de novembre de 2019

Set documents dels arxius de la Diòcesi, entre els més antics de Catalunya

La col·lecció internacional de 118 volums “Chartae Latinae Antiquiores”, que recull els documents més antics que es coneixen i que estan localitzats en diversos països del món, ha presentat, aquesta setmana, els tres volums que recullen la documentació que fa referència a Catalunya i que, en bona part, està guardada als Arxius Capitulars de les Diòcesis amb seu a Catalunya. La recopilació l’ha dut a terme el Dr. Jesús Alturo, catedràtic en paleografia, i Tània Alaix, investigadora amb la qual treballa; els dos, docents a la UAB.

En relació a la Diòcesi de Girona, en el volum 113 s'hi han reproduït un total de 7 documents provinents de l’Arxiu Capitular de la Catedral i de l’Arxiu Diocesà, tots ells en llatí:

De l’Arxiu Capitular de la Catedral:

• Precepte del rei Carles II el Calb a favor del Monestir de Sant Martí de la Muga (844). (a la imatge)
  • Precepte del rei Carloman al bisbe Teotari (881). Conserva el segell de cera.
  • Precepte del rei Odó (889-891).
  • Butlla del papa Formós (892). En papir (exposada al Tresor de la Catedral).
  • Butlla del papa Romà (897). En papir (exposada al Tresor de la Catedral).

De l’Arxiu Diocesà:

• Fragment de precepte del rei Odó (889). Monestir de Sant Pere de Besalú.
  • Document del rei Odó al bisbe Serfdedéu (891).

La presentació dels volums va tenir lloc a la Biblioteca Nacional de Catalunya, en un acte presidit per la Consellera de Cultura de la Generalitat, Mariàngela Vilallonga, i en què van ser presents els arxivers capitulars de Barcelona, Girona, Urgell i de moltes institucions eclesiàstiques, estudiosos i professionals del món de l’arxivística. El Dr. Josep M Salrach, catedràtic emèrit d’Història Medieval, en va fer la presentació, destacant la gran tasca desenvolupada pels investigadors i assenyalant que el recull no té comparació a nivell mundial.