Dimecres 18 de març de 2020

Càritas reclama més suport de l’administració per poder mantenir els serveis d’aliments oberts

Càritas Diocesana de Girona està fent un gran esforç per mantenir oberts una trentena de serveis d’entrega d’aliments arreu de la diòcesi de Girona durant la crisi provocada pel COVID-19. Aquest serveis proporcionen aliments bàsics i productes d’higiene a famílies en situació de vulnerabilitat de la diòcesi de Girona. Només durant aquestes dues setmanes, l’entitat té previst repartir aliments per a més de 10.000 persones, que representa el ritme habitual d’entrega entre els Serveis d’Aliments i els Centres de Distribució d’Aliments. Les famílies en situació de vulnerabilitat no han deixat d’anar a les seves cites d’entrega.

Des d’aquest diumenge, que Càritas va anunciar el manteniment d’aquest serveis amb els lemes #elCompromísNoTanca i #CaritasNoTanca, s’han activat equips de personal tècnic i voluntari, que han treballat gairebé sense descans per tal que les famílies puguin cobrir les necessitats bàsiques durant aquesta situació d’excepcionalitat. En alguns casos, Càritas ha comptat també amb el suport dels cossos policials per tal d’evitar aglomeracions. En algunes poblacions, com Santa Coloma de Farners, els equips preparen els lots i la brigada municipal s’encarrega del repartiment a domicili. En altres llocs com Malgrat de Mar és un treballador de l’empresa d’inserció Ecosol de Càritas Diocesana de Girona, contractat per l’ajuntament, la persona que s’encarrega de fer el repartiment a domicili. Però aquestes situacions són puntuals.

Càritas vol mantenir el seu compromís de continuar treballant per a les persones més vulnerables, però exigeix la implicació ferma de l’administració. En un estat d’alarma com l’actual, afirmen els seus responsables, cal comptar amb solucions i suport excepcionals.

Aquest dimecres, l’entitat ha valorat la situació com a crítica, perquè no podrà garantir les mesures de protecció necessàries per al personal tècnic ni voluntari, ni per a les famílies participants dels projectes en tots els serveis que estan oberts. Cal que des de l’administració es garanteixin els equips de protecció individual de les persones que estan fent atenció directa, com mascaretes i guants, i també és urgent comptar amb les persones necessàries per cobrir els torns i les tasques dels serveis, com preparar els lots entregats, desinfecció constant dels serveis, organització o compres, atesa la manca de voluntariat major de 65 anys que per indicacions de les autoritats de salut no poden realitzar aquestes activitats.

L’entitat també reclama que l’administració activi de forma immediata les targetes anunciades per beques menjador, i especialment que les ajudes garanteixin no només l'import de la beca, sinó una adequada alimentació familiar per evitar desplaçaments als serveis d’aliments, i que durant aquest període d’excepcionalitat les targetes arribin a totes les persones vulnerables i no només a les famílies dels menors beneficiaris de beques menjador.

A més, també reclama l'habilitació de nous espais per als serveis,  persones per fer atenció, i unes estrictes mesures de seguretat.

Demandes específiques:

• Suport per a la neteja i desinfecció de tots els locals
  • Suport per a la descàrrega de productes
  • Equips de protecció personal (EPIs), com mascaretes i guants, per a tots els equips
  • Bosses i material específic per poder preparar els lots d’entrega
  • Habilitar el repartiment a domicili on sigui possible
  • Suport de les brigades municipals en el repartiment