Dijous 23 d'abril de 2020

Reunió telemàtica dels bisbes de la Tarraconense per tractar les qüestions d'actualitat

Aquest passat dimarts, 21 d'abril, els bisbes que formen la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) van dur a terme la reunió número 234 de la CET, amb modalitat telemàtica, i en la qual van poder-hi participar tots els bisbes. Us oferim el comunicat íntegre posterior a la reunió.

1. Els bisbes van reflexionar sobre la pandèmia que ha provocat la COVID-19 arreu del món i de manera significativa les seves repercussions a les deu diòcesis amb seu a Catalunya. Units al missatge constant que el papa Francesc fa arribar a tot el món des de Roma recorden que «ens trobem en la mateixa barca, fràgils i desorientats, però alhora importants i necessaris, tots cridats a remar junts, tots necessitant reconfortar-nos mútuament».

Els bisbes lamenten el nombre tan gran de víctimes mortals d’aquesta pandèmia i les porten a la pregària cada dia, així com els seus familiars i tots els qui els ploren, i esperen que ben aviat es puguin celebrar sufragis públics per tots els difunts. També preguen i es dolen pels malalts ingressats als hospitals o els aïllats a casa seva. De manera molt especial, recorden les persones que viuen en residències d'ancians i els seus cuidadors, i els qui han de passar el dur confinament en soledat.

Així mateix manifesten la seva preocupació perquè el confinament que vivim per tal d'evitar la propagació de la malaltia, tindrà conseqüències en les condicions laborals dels treballadors, i en la vida econòmica, empresarial i social del país. Consideren que cal preparar ja accions i ajuts que posin remei a les repercussions que acabarà tenint en les persones i les famílies més vulnerables.

Els bisbes expressen l'agraïment a tot el personal sanitari que tantes atencions, mèdiques i humanes,presten als malalts i a les seves famílies, així com valoren la dedicació dels investigadors, els servidors públics i totes les persones i empreses, voluntaris i col·laboradors que amb el seu treball generós mantenen actives les infraestructures bàsiques de la societat i les atencions als qui més ho necessiten.

2. La pandèmia ha afectat profundament la vida eclesial de les comunitats i parròquies perquè ha obligat a mantenir un confinament que no ha permès les celebracions de l’Eucaristia amb participació de fidels. Els bisbes agraeixen als preveres i diaques, catequistes, mestres…la dedicació i el treball realitzats amb diligència i creativitat perquè les repercussions del confinament fossin les mínimes possibles. Esperen que la comunitat cristiana ben aviat pugui tornar a aplegar-se al voltant de l'altar per celebrar l'Eucaristia i els altres sagraments.

També van començar a plantejar com s'haurà de portar a terme la represa de les celebracions litúrgiques a les parròquies, que fins ara s'han seguit a través dels mitjans de comunicació, o s'han celebrat per via streaming des de moltes parròquies. Les diòcesis donaran orientacions sobre com celebrar les primeres comunions i confirmacions, baptismes i matrimonis, previstos en els propers mesos, i que estaran supeditades, lògicament, a la superació de l’actual pandèmia, tenint en compte les indicacions que les autoritats vagin comunicant.

3. Els bisbes van tractar diverses qüestions de la vida eclesial de les diòcesis. En aquest sentit, van decidir traslladar els actes per commemorar el vint-i-cinquè aniversari del Concili Provincial Tarraconense de 1995 als dies 23 de gener i 9 de març de 2021, així com ajornar altres trobades pastorals que estaven projectades per als mesos de maig i juny.

4. Van estudiar un informe elaborat per l'Escola Cristiana de Catalunya sobre la incidència que té el confinament en les escoles. En aquestes circumstàncies difícils, les escoles cristianes han procurat mantenir, utilitzant tots els mecanismes possibles, la continuïtat dels processos d'ensenyament dels alumnes i l'acompanyament de la comunitat educativa.

Les escoles es troben amb el repte important del finançament públic, que ja era insuficient fins ara, i que en les actuals circumstàncies resulta absolutament necessari adequar al cost real de la plaça escolar.

5. El cardenal Joan Josep Omella va informar que la Conferència Episcopal Espanyola ha fet arribar a Càritas espanyola la quantitat de 6,5 milions d'euros perquè es distribueixin a les Càritas diocesanes per tal de fer front a les necessitats originades per la pandèmia. Les Càritas diocesanes i les parroquials des del primer dia mantenen i reforcen els programes d'atenció a les persones més vulnerables davant les conseqüències socials i econòmiques d'aquesta emergència.

6. Els bisbes van exposar diverses accions que es porten a terme en les seves respectives diòcesis per tal d'oferir serveis, acompanyament, ajut material i espiritual a tots els afectats i al conjunt de la societat. També van fer un seguiment de la situació dels preveres malalts o que han mort a causa de la pandèmia, així com de la difícilsituació que s'està vivint en moltes residències d'ancians i comunitats de vida consagrada de Catalunya.

Els bisbes demanen mantenir i intensificar la pregària al bon Déu perquè, per intercessió dels patrons de Catalunya, la Mare de Déu de Montserrat i el màrtir Sant Jordi, que aviat celebrarem, ens alliberi d’aquesta pandèmia i ens enforteixi en la fe i la caritat.

Tarragona, 21 d'abril de 2020