Divendres 29 de maig de 2020

Actualització de les mesures de prevenció davant l'entrada a la fase II del desconfinament

Des de la Vicaria General del Bisbat de Girona s'ha fet arribar, als rectors de les parròquies, un document elaborat pel Consell Episcopal en el qual s'hi enumeren un seguit de mesures de cara a la fase II del desconfinament, que a la regió sanitària de Girona està prevista a partir del proper dilluns 1 de juny.

* (Veure infografia amb les mesures generals de prevenció a les esglésies)

Marc legal i pràctic per a les esglésies durant la Fase II del Pla per a la transició cap a una nova normalitat

1.        Pròrroga dels requisits de la Fase I

-           Durant les setmanes que duri la fase II s’hauran d’aplicar els mateixos requisits previstos en el document enviat des de la vicaria general als rectors de parròquia el 15 de maig de 2020.

-           Es tracta de les normes que fan referència a la cabuda, la senyalització, la distància de seguretat i la desinfecció de les esglésies, l’organització de les entrades i sortides, l’ús de mascareta i gel hidroalcohòlic, l'absència de l'aigua beneïda, la impossibilitat d’utilitzar ni l'exterior dels edificis ni la via pública per a la celebració d'actes de culte i les altres normes d’higiene indicades en l’epígraf número 10 del document de la vicaria general.

2.        Assistència

-           Es permet l’assistència a les esglésies sempre que no se superi el cinquanta per cent de l’aforament total que preveuen els criteris legals sobre la cabuda de cada temple.

-           S’hauran de complir totes les mesures generals de seguretat i higiene establertes per les autoritats sanitàries.

3.        Celebració del Matrimoni

-           Es poden celebrar els casaments sempre que no se superi el cinquanta per cent de l’aforament del temple, i en cap cas sobrepassar el nombre de cinquanta persones sigui quina sigui la cabuda legal de l’església.

-           Durant la celebració s’hauran de complir totes les mesures generals d’higiene i prevenció relatives al manteniment de la distància social, la higiene de mans i l’ús de la mascareta.

4.        Celebració de les Exèquies

Es regirà pels següents criteris:

4.1     Si les exèquies són celebrades a l’església parroquial no es podrà superar el cinquanta per cent de l’aforament total del temple d’acord amb la cabuda legal de cada un d’ells.

En el cas de les esglésies petites i amb poc aforament segons la llei, s’oferirà a les famílies la possibilitat de celebrar-les en una església veïna més gran o al cementiri, a l’aire lliure.

4.2     Si les exèquies són celebrades al cementiri (a l’aire lliure) la participació queda restringida a vint-i-cinc persones, a més del mossèn que presideix la celebració.

4.3     Si les exèquies són celebrades en una sala de cerimònies d’una empresa funerària es respectaran els criteris legals que hagin adoptat les esmentades empreses i que n’hauran d’assumir la responsabilitat.

5.        Misses pels difunts dels darrers mesos

-           Es programaran amb les famílies d’acord amb els criteris d’aforament de les esglésies i amb les mesures de seguretat i higiene que preveu el marc legal.

-           Hi haurà una celebració exequial de caràcter diocesà durant el mes de juliol que s’anunciarà oportunament.

-           La Comissió Interdiocesana de Litúrgia enviarà materials per a un possible desenvolupament d’aquestes celebracions.

6.        Criteris de responsabilitat

El compliment de les mesures generals d’higiene i prevenció del Covid19, i les que es refereixen al control de l’aforament, la seguretat i la desinfecció de l’església són una responsabilitat exclusiva del rector de la parròquia en totes les celebracions, tant les que presideixi ell mateix o les que siguin dirigides per un diaca o un laic designat, i mirarà de comptar amb l’ajut pràctic d’alguns voluntaris de la comunitat.