Dijous 03 de desembre de 2020

8 de desembre, celebració del Dia del Seminari

El proper dimarts 8 de desembre se celebra el Dia del Seminari, sota el lema «Pastors missioners». Aquesta jornada té lloc habitualment el 19 de març, però la pandèmia en va obligar a modificar la data. A la Diòcesi de Girona hi ha actualment tres seminaristes: Edgar Jaulent, Lluc Juscafresa i Josep Maria Busquets (a la fotografia, juntament amb el bisbe Francesc i Mn. Jordi Font, rector del Seminari de Girona). Tots tres resideixen al Seminari Major Interdiocesà de Catalunya, que compta, des de fa unes setmanes, amb un nou rector, Mn. Armand Puig (la Selva del Camp, 1953). Prevere de l’Arxidiòcesi de Tarragona, és també rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià, administrador parroquial de la basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor de Barcelona i autor de nombroses publicacions de teologia.

--------------------------------------------------------------------------------

Us oferim a continuació uns fragments d'una entrevista a Mn. Armand Puig, emesa a conjuntament pels programes Temps d'Església (TV) i Església Viva (ràdio):

Com ha rebut aquesta nova responsabilitat?

Amb il·lusió i agraïment, perquè suposa reprendre en la meva vida alguna cosa que ja existia, ja que des del 1988 al 1997 vaig ser servidor de seminaristes, com a vicerector del Seminari. En aquella època vaig col·laborar molt estretament amb Mn. Joan Busquets, grandíssim primer rector del seminari. Després m’he ocupat dels seminaristes en la mesura en què m’he dedicat a l’ensenyament, ja que la meva docència ha volgut dit tenir tracte amb ells.

Quins reptes es planteja?

Hem d’intentar que creixin unes vocacions que tractin conjuntament la dimensió social de la fe i la dimensió social. Un capellà ha de ser un home de pregària, que tingui cura dels més febles i que sintonitzi amb el món d’avui. Capellans missioners i apòstols. El papa Francesc, de fet, parla de la conversió missionera.

Com afronta la davallada de vocacions actual?

Al Seminari Major Interdiocesà de Catalunya som 15 persones procedents de set diòcesis –Girona, Lleida, Solsona, Tarragona, Tortosa, Urgell i Vic–, una xifra relativament petita. Davant d’aquesta situació, la tessitura és veure com nosaltres som fidels a la veu de Déu. Si aquesta fidelitat existeix, les vocacions surten. Si les nostres comunitats escolten i viuen la veu de Déu, les vocacions surten. I sorgeixen de moltíssimes maneres.

Creu que la figura i missió del capellà tenen sentit en aquesta societat secularitzada?

Precisament per aquest motiu –la secularització– tenen molt de sentit. La nostra societat a vegades pensa que pot prescindir de coses que són fonamentals, com la dimensió espiritual de la persona. Es pot viure sense cor, sense ànima? Llavors hi ha una pregunta a fer-se: qui portarà a la societat aquesta humanitat plena? Aquells qui estiguin plens de l’amor de Déu, i aquests som els cristians. I alguns, a més, gratuïtament, servidors de les comunitats en la Paraula de Déu, els sagraments i la caritat.

De quina manera es pot participar en el Dia del Seminari d’aquest dimarts?

La primera col·laboració és implicar-se en la vida cristiana viscuda en comunitat, que l’Església ha proposat des de sempre. Jesús va viure amb els Dotze. D’aquí en pot sortir l’escolta de la veu de Déu i després les vocacions, i això no es fa sense la pregària. D’altra banda, tota col·laboració amb el Seminari és benvinguda, també l’econòmica.

Trobareu l’entrevista completa a continuació o accedint al següent enllaç: https://youtu.be/P2ka6NRhyqM