Divendres 15 d'octubre de 2021

Carta setmanal del bisbe Francesc (17/10/2021): «Per una Església sinodal: comunió, participació i missió»

Participació diocesana en el Sínode de bisbes

El papa Francesc va presidir a Roma, diumenge passat, dia 10 d’octubre, la inauguració del Sínode de bisbes, que acabarà l’any 2023 amb l’assemblea sinodal al Vaticà.

Aquest diumenge, dia 17, celebrem l’apertura del Sínode a totes les diòcesis del món amb una reflexió i la celebració eucarística presidida per cada bisbe diocesà. A Girona, concretament, es farà a les 5 de la tarda, a la Catedral.

Ens podem preguntar per què aquest Sínode dura tant de temps: des d’aquest octubre fins a l’assemblea de l’octubre de l’any 2023, a Roma. És perquè el Papa desitja que participi en aquest Sínode tot el poble de Déu des de cada bisbat, passant per les conferències episcopals dels estats i dels continents, fins a l’assemblea final, més reduïda, amb la participació de bisbes escollits i també d’alguns laics i religiosos.

Fase de les Diòcesis

Aquesta fase de consulta a la nostra Diòcesi consistirà en l’estudi d’un document enviat des de Roma, amb un qüestionari i un vademècum. Sobretot cal que hi treballin els consells pastoral diocesà i presbiteral, el col·legi d’arxiprestes, els consells pastorals parroquials i arxiprestals constituïts que ho desitgin, les delegacions, els moviments i les associacions d’apostolat.

Tenim temps fins al mes de març per fer el treball de reflexió i presentar propostes operatives. Estudiades totes les aportacions, la clausura de la consulta a la Diòcesi es farà amb una reunió presinodal, que serà el moment culminant de la fase diocesana. Durant el temps de reflexió es decidirà el format d’aquesta reunió presinodal.

Un cop acabada la fase diocesana les aportacions seran enviades a la Conferència Episcopal i als seus organismes perquè hi reflexionin a partir de les aportacions diocesanes. Les nostres aportacions, però, també seran enviades a la Secretaria del Sínode de Roma. Aquesta fase durarà fins l’abril de l’any 2022.

Què és un Sínode? Què significa una Església sinodal?

No fa gaires dies, en una reunió telemàtica uns voluntaris em varen preguntar què era un sínode. La paraula «sínode» significa «caminar junts», en el nostre cas com a Església: els laics, els pastors, el bisbe de Roma... D’alguna manera és l’exercici de la comunió en la missió de l’Església. Aquesta manera de ser i de fer és el camí que Déu ens ha assenyalat des del Concili Vaticà II i que avui, en el tercer mil·lenni, se’ns demana aprofundir i concretar, tal com desitja el papa Francesc. Aquest camí de la sinodalitat és fàcil d’anunciar, però no és tan fàcil de posar en pràctica.

La sinodalitat és essencial en l’Església. Forma part de la seva constitució i s’orienta a l’evangelització.

Recordem allò que escriu sant Pau a la carta als corintis: «El Crist és com el cos humà. És un, encara que tingui molts membres, ja que tots els membres, ni que siguin molts, formen un sol cos». Per això el Papa desitja ara que molts d’aquests membres participem en aquest treball de reflexió sobre tot el que exigeix avui la sinodalitat en l’Església.

El Sínode dels bisbes a Roma l’any 2023 serà el moment d’escoltar l’Esperit Sant, que haurà parlat per la reflexió de tot el Poble de Déu, i serà també el moment de prendre les decisions que calgui.

Francesc Pardo i Artigas
Bisbe de Girona