Dilluns 30 de maig de 2022

L’Església de Girona presenta les seves propostes per avançar en la sinodalitat

La Catedral de Girona va acollir, ahir diumenge, 29 de maig, la cloenda de la fase diocesana del Sínode. En la primera part de l’acte es va dur a terme la presentació de la síntesi de les aportacions de les 2.058 persones que han participat, d’octubre a maig, en aquesta convocatòria del papa Francesc. Han format part dels més d’un centenar de grups i de multitud de trobades arreu de la geografia diocesana, on les dones han representat un 57% del total i els homes un 43%; la mitjana d’edat s’ha situat en els 50,5 anys. Aquesta consulta sinodal ha esdevingut una bona oportunitat per facilitar que tothom qui ho volgués pogués expressar la seva veu, de forma comunitària o particular. La síntesi, amb 40 punts, es pot trobar, íntegrament, a la pàgina web del Bisbat de Girona, a l’adreça www.bisbatgirona.cat/sinode.

Tenir cura de la interioritat de les persones, redescobrint la pregària, l’escolta de la Paraula, el silenci i la meditació;  formar per un cristianisme robust, avivant el desig d’aprofundir la fe;  capacitar per a dialogar amb la societat, amb acostament i escolta, creant ponts i lligams amb els qui pensen diferent; o recuperar l’estil dels començaments i caminar cap a parròquies més sòlides i plurals són algunes de les principals propostes recollides en el document final que va ser presentat ahir. D’altra banda, es demana un esforç en fer valer que la paraula Església va més enllà de la institució i la jerarquia, ja que engloba tots els batejats, i es reclama una major coordinació i integració del “caminar junts” en l’àmbit diocesà. En aquest sentit, s’ha previst crear un observatori diocesà per vetllar per la pràctica i l’enfortiment de la sinodalitat.

La trobada va seguir amb la celebració d’una missa de cloenda, que va ser presidida per l’administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, qui en la seva homilia va manifestar que amb aquesta convocatòria “hem après i experimentat a fer camí junts, a treballar conjuntament”. També va posar en relleu que “tots som actors dins de la gran comunitat coral” i va resumir la consulta sinodal en tres conceptes: “escoltar, acollir i compartir”. Finalment, va encoratjar els participants a “seguir endavant amb el cor abrandat, inquiet i obert a les sorpreses de Déu” en aquest camí que tot just s’inicia.

«Per a una Església sinodal: comunió, participació i missió»

El Sínode es va inaugurar al Vaticà els dies 9 i 10 d’octubre de 2021 sota el lema «Per a una Església sinodal: comunió, participació i missió». A les diòcesis l’obertura es va fer el diumenge següent, 17 d’octubre. Una comissió diocesana s’ha encarregat d’impulsar les trobades, fer-ne el seguiment, recopilar les aportacions i redactar-ne la síntesi final. A Girona aquesta comissió ha estat formada per tres preveres -Mn. Joan Mª Amich, Mn. Josep Puig, Mn. Joan Soler-, dos religiosos -G. Abelardo Rodríguez i Gna. Clara Fernández- i tres laics -Dolors Lleal, Mapi Osés i Martí Santiago-. Segons el seu coordinador, Mn. Joan Mª Amich, en les aportacions rebudes al llarg d’aquests mesos “s’apunten reflexions i propostes sobre canvis en el llenguatge i algunes reformes que es consideren necessàries perquè la comunitat eclesial transparenti més diàfanament la bellesa de l’Evangeli”.

Així mateix, des de la comissió remarquen la bona resposta rebuda, tenint present el nombre d’habitants del territori diocesà, i posen com a exemple comparatiu la diòcesi de Toulouse, amb una població molt superior, on hi han participat unes 2.200 persones, o la de París, on els participants declarats són 6.480.

Tal com indica el procediment, les conclusions diocesanes ja han estat enviades a la Conferència Episcopal i al Vaticà, i amb tota la informació recopilada en aquesta fase arreu del món, la Secretaria General del Sínode redactarà un primer document de treball, que es publicarà abans del mes de setembre de 2022. Serà aleshores quan s’iniciï la fase continental (des del setembre de 2022 fins al març de 2023), «per dialogar a escala continental a la llum de les particularitats culturals específiques de cada continent», segons s’apunta des del Vaticà. Les assemblees continentals es clouran amb la redacció d’un document final que haurà de ser enviat el mes de març de 2023 a Roma. Amb tota aquesta informació, la Secretaria General del Sínode redactarà el segon document de treball abans de juny de 2023, que servirà de base per a la XVI Assemblea General Ordinària del Sínode de Bisbes, l’octubre de 2023.

Fotografies: Àngel Almazan