Divendres 03 de juny de 2022

L'Institut Superior de Ciències Religioses homenatja el bisbe Francesc en la cloenda del curs

“L’acció del bisbe Francesc en relació al patrimoni de l’Església a Catalunya fou un veritable treball sinodal”, assenyalà Mn. Josep Maria Riba i Farrès, director del Secretariat Interdiocesà de Conservació i Promoció de l’Art Sagrat (SICPAS), en la seva lliçó magistral de cloenda del curs 2021/2022 de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Girona. L'acte, que va tenir lloc ahir dijous, a l'església del Seminari de Girona, va començar amb la celebració de la Paraula, presidida per Mn. Joan Amich, i concelebrada per Mn. Josep Casellas, director del centre, i Mn. Jordi Font, rector del Seminari, en el marc de la qual es va tenir especialment present el bisbe Francesc, que havia inaugurat el present curs.

Mn. Riba va fer memòria del paper determinant del bisbe Francesc, primer amb la promoció del Secretariat, aplegant els delegats dels 10 bisbats amb seu a Catalunya i, especialment en fer realitat Catalonia Sacra, una iniciativa que ha sorprès arreu d’on s’ha conegut i que es dedica a ofertar rutes i visites al patrimoni artístic. La lliçó repassà també l’interès dels diversos bisbes en promocionar el patrimoni des de finals de segle XIX fins avui, on destaca la creació de museus diocesans a Girona, Vic, Lleida i Solsona. Especialment d’ençà del Concili Vaticà II, aquesta sensibilitat de l’Església catalana es manifestà en un seguit d’exposicions: Tessaures, Mil·lenium i Catalunya Medieval, amb diferents nivells de participació i col·laboració de diverses institucions civils.

La darrera part de la lliçó de Mn. Riba es va centrar en l’acció del bisbe Francesc en relació a Catalonia Sacra. No va faltar mai a les reunions de treball. Sempre escoltava les diferents aportacions i iniciatives dels delegats de patrimoni. Mn. Josep Maria Riba afirmà que el bisbe entenia aquest patrimoni com “nostre” (Església) i "vostre" (fidels).  L’Església és igualment dipositària d’un llegat que respon a una fe mil·lenària del nostre poble. En la darrera reunió que presidí de Catalonia Sacra, a part de preguntar-se si seria l’última, el bisbe Francesc els va facilitar un decàleg d’acció, actuació i pensament en relació al Secretariat i a la pròpia Catalonia Sacra., i els animà a no oblidar-se de la contemplació.

Va cloure l’acte Mn. Lluís Suñer, administrador diocesà, tot agraint aquesta descoberta d’una dimensió del bisbe Francesc, que des de Girona centràvem en la intensa tasca pastoral del nostre prelat, i que amb la lliçó de Mn. Riba ens ha permès una mirada a tota l’Església catalana.

Fotografia: Àngel Almazan

Més fotografies a la galeria d'imatges