Divendres 23 de setembre de 2022

Ordenat de prevere el jesuïta torderenc P. Joan Morera

El passat dissabte, 17 de setembre, va ser ordenat de prevere a l’església de Santa Maria de Verdú el jesuïta P. Joan Morera, nascut a Tordera i nebot de Mn. Josep Perich, actualment rector a Blanes. La celebració va ser presidida per l’arquebisbe d’Urgell, Joan-Enric Vives, i concelebrada pel superior provincial dels Jesuïtes, Antonio España, el delegat dels Jesuïtes a Catalunya, Enric Puiggròs, així com jesuïtes i preveres de diverses diòcesis catalanes. La família de Morera, laics i laiques dels diversos llocs on ha estat i una nombrosa representació de la comunitat cristiana de Lleida, on actualment viu, van compartir la celebració i participar en la preparació dels cants.

Dos gestos poc comuns es van veure durant el ritual d’ordenació, després de la unció de les mans i l’entrega del pa i el vi. L’ordenat va rebre un anell com a símbol de compromís amb els oprimits i es va descalçar mostrant la cura amb què vol viure i tractar el planeta i totes les criatures de Déu. L’anell és de fusta i fet per comunitats de dones indígenes de l'Amazònia, i el va rebre amb el nom que li ha donat la comunitat massai de Tanzània, on Morera va viure durant uns anys: alaretoni, que vol dir "aquell qui defensa els últims".

En les seves paraules d’agraïment, Morera va tenir presents els problemes de salut que l’han acompanyat des de fa uns anys, la germana malaltia, com la va anomenar. S’hi va referir per explicar com l’ha ajudat a viure més segons l’estil de Jesús. Destacava de manera especial dos aspectes que la malaltia li ensenya quotidianament: el valor del ser i la presència per sobre del fer i el moviment d’abaixament com a clau fonamental per a tota vida viscuda amb sentit.

"Ajudeu-me a ser un capellà estant sempre al servei"

L’endemà diumenge, Morera va celebrar la seva primera missa com a prevere a la parròquia de Sant Esteve de Tordera, el poble on va néixer i créixer, i on va poder compartir aquest moment amb la família, comunitat parroquial, amics d’arreu, companys jesuïtes, capellans diocesans i el rector de la parròquia. Les autoritats de la ciutat també van ser-hi presents, amb l'alcalde al capdavant.

Morera va compartir-hi una reflexió i una petició sobre el sentit de l'ordenació presbiteral: “En diem ministeri, per tant la cosa va de mini, de petitesa, de servei". "Ajudeu-me doncs a ser un capellà de davantal, estant sempre al servei”, va dir. Es va dirigir especialment a la seva mare per agrair-li precisament aquesta actitud d’estar “sempre atenta, sempre disponible, pel que calgui.”

La col·lecta de les dues celebracions va anar en favor de projectes en els quals està treballant el jesuïta Àlvar Sánchez a Nador, al Marroc, acompanyant persones refugiades i migrants subsaharianes.

Font i fotografies: www.jesuites.cat i P. Joan Morera

Vídeo de la primera missa del P. Joan Morera a Tordera: