Dimecres 26 d'octubre de 2022

Càritas alerta que les persones sense llar es queden «fora de cobertura»

Càritas Diocesana de Girona, el Centre d’Acollida i Serveis Socials La Sopa i l’Associació Traçant Camins, impulsen, un any més, la Campanya de persones Sense Llar, del 24 al 30 d’octubre, per denunciar aquesta situació a casa nostra. Enguany, el lema de la campanya, que s’ha presentat públicament aquest dimecres 26 d’octubre al Pont de Pedra de Girona, és “Fora de cobertura” i se centra en denunciar la falta d’accés a Drets, i en especial, la desprotecció social que pateixen aquestes persones i que afecta severament tots els àmbits de la seva vida, inclosa la salut física i mental. Per donar visibilitat a aquestes situacions, les entitats impulsores, amb la col·laboració de l’ajuntament de Girona, han programat una setmana d’activitats que inclouen diverses exposicions, un concert, una taula rodona i un acte al carrer, amb la lectura del manifest, previst per aquest dijous 27 d’octubre davant de la seu de la Generalitat a Girona. A Figueres, aquest dimecres 26 d’octubre i a Salt dijous 27 també hi haurà accions reivindicatives en el marc de la campanya, que han organitzat diverses entitats davant dels respectius ajuntaments a partir de les 12h del migdia.

Jovent voluntari compromès contra el sensellarisme

La Càritas Jove, un grup de joves voluntaris de l’entitat, ha organitzat l’exposició fotogràfica “Fora de cobertura”, que es pot veure durant dues setmanes a l’exterior del Centre Cívic de Pla de Palau de Girona. Les imatges mostren alguns dels llocs i condicions on passen la nit les persones en situació de sensellarisme a la ciutat. També s’hi poden llegir textos amb experiències en primera persona. Aquests joves ja van presentar ara fa dos anys el documental “Batecs de carrer”, centrat també en els testimonis de persones sense llar de la ciutat. El sensellarisme és una de les preocupacions que centren les accions de la Càritas Jove.

L’accés a l’habitatge, un repte prioritari de Càritas

Càritas Diocesana de Girona impulsa 7 projectes en l’àmbit de l’habitatge que permeten atendre persones que no poden accedir al Dret a un habitatge digne per circumstàncies molt diverses: des de joves no acompanyats que necessiten una solució residencial, fins a mares que comparteixen pisos amb acompanyament de l’entitat. Fins a 158 persones d’arreu de la diòcesi es beneficien d'accions com els Pisos d’Acollida Temporal per la Inclusió, el Servei de Drets Socials en l’Habitatge o el projecte Sense Llar de Figueres, entre d’altres.

L’entitat percep una creixent preocupació i malestar amb relació a l’habitatge, tant pel que fa a la precarietat com amb relació a les dificultats d’accés i la incapacitat de fer front a les despeses que se’n deriven, circumstàncies que afecten, especialment, moltes famílies ateses que es troben en una situació de vulnerabilitat, com ja apuntava l’informe sobre Exclusió Residencial, publicat ara fa uns mesos per l’Observatori de la Pobresa i l’Exclusió Social. En els casos més extrems, aquestes persones poden caure en situacions de sensellarisme, és a dir, de viure al carrer. L’últim recompte de persones sense llar, realitzat el passat mes de maig, identificava fins a 86 persones dormint al carrer a la ciutat de Girona. Una xifra que pot augmentar aquesta tardor, segons les entitats. Tanmateix, Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, alerta que “la nostra feina és prevenir les situacions de sensellarisme per evitar que la gent acabi al carrer, per això posem la mirada també en les persones que no tenen un habitatge en condicions, que han de compartir espais no adequats, ocupar immobles o viure en infrahabitatges”. Puigdevall també ha recordat que hi ha projectes de l’entitat, com Som Refugi, que ofereixen solucions residencials i d’acompanyament integral a una vintena de joves migrants sense referents, “per evitar que acabin en situació de desprotecció i sensellarisme”.

Propostes polítiques

A més d’acompanyar les persones que pateixen situacions de sensellarisme, Càritas treballa per evitar que les persones més vulnerables vegin en el seu dret a comptar amb un habitatge digne. En les seves propostes polítiques per a la II Estratègia Nacional Integral per a persones sense llar 2022-30, Càritas insisteix en la necessitat d’abordar la inexistència d’un parc públic d’habitatge social o d’emergència per a persones i famílies en situació de sense sostre i sense habitatge a l’Estat espanyol. El manifest signat per les entitats participants, que es farà públic aquest dijous, insisteix en la necessitat de mantenir les persones “connectades” en el sentit que disposin d’una xarxa relacional que eviti la pèrdua progressiva de Drets i que desemboquin en situacions extremes com haver de viure al carrer “aïllades” de la societat.