Divendres 09 de desembre de 2022

La imatge de la Mare de Déu de Montserrat és entronitzada a la catedral

Ahir dijous, 8 de desembre, va tenir lloc l'entronització de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat en una de les capelles de la catedral de Girona. Enguany se celebra precisament el 75è aniversari de l'entronització de la imatge original al monestir benedictí i aquest ha estat considerat el context oportú per fer-ho a la seu gironina, ja que fins el dia d'avui era l'única catedral de Catalunya que no comptava amb cap imatge de la Moreneta, que és la patrona de les diòcesis catalanes. Aquesta celebració a Girona culminava tot un any commemoratiu en totes les catedrals del país.

Prèviament a l'entronització -que significa posar en un tron- es va celebrar una missa solemne amb motiu de la solemnitat de la Immaculada Concepció de Maria, que va ser presidida per l'abat emèrit de Montserrat, el gironí P. Josep Maria Soler. Van concelebrar amb ell l'administrador diocesà de Girona, Mn. Lluís Suñer, juntament amb els canonges Mn. Jaume Julià -president del Capítol-, Mn. Joan Baburés i Mn. Joan Naspleda, i el P. Joan M. Mayol, rector del santuari de Montserrat. També es va comptar amb la presència d'un dels escolans gironins a Montserrat, Miquel Genescà, i l'acompanyament musical de la Capella de Música de la catedral.

L'àmplia nau del primer temple diocesà era plena de fidels, entre els quals destacava la presència dels membres de l'Hospitalitat de Lourdes, que es van fer càrrec de l'organització dels actes del 75è aniversari a la nostra diòcesi. La imatge que seria entronitzada s'havia situat just davant del presbiteri.

Homilia de l'abat Soler (llegir text complet)

"Maria és la millor obra d'art del Pare", va assenyalar el P. Soler en l'inici de la seva homilia, on va fer una lloança a Maria tot recordant la salutació de l'àngel: "Déu te guard, plena de gràcia". "Ara aquestes paraules les podrem repetir davant la imatge que entronitzarem en aquesta admirable catedral", va afirmar, posant èmfasi en el fet que aquest acte "agermana tots els membres de diòcesis amb seu a Catalunya i suscita el sentiment de pertinença al nostre poble català".

"Entronitzar aquesta imatge ens permetrà adreçar-li la nostra pregària confiada amb les confidències que portem al cor" va manifestar, i va demanar que "deixem entrar Maria en el més íntim de nosaltres mateixos: Jesús ens l'ha donada com a mare i l'hem d'acollir". En aquest sentit, va remarcar que "acollir Maria en el nostre interior comporta també acollir tots els seus fills i viure en solidaritat amb els més necessitats".

D'altra banda, va explicar que aquesta entronització a Girona es duu a terme en el marc dels actes d'aquest 75è aniversari per petició especial del bisbe Francesc Pardo, que va morir el passat 31 de març. El P. Soler també va voler tenir un record històric de l'esdeveniment montserratí de 1947: "Va ser un acte d'amor a santa Maria, una ocasió de reconciliació i un acte d'esperança de represa com a poble i de l'ús públic de la llengua". "Ara, setanta-cinc anys després, donem gràcies a Déu pel que va suposar, i en un context ben diferent i des de la voluntat de reconciliació i diversitat d'opcions, continuem treballant units entre tots els pobles de la terra", va subratllar.

Fites montserratines i entronització

Just abans finalitzar la missa, el rector del santuari de Montserrat, el P. Joan M. Mayol, va llegir algunes de les fites montserratines, com ara la troballa de la imatge, l'establiment dels primers monjos, el patronatge nacional de la Mare de Déu de Montserrat per part del papa Lleó XIII, la solemne entronització de 1947, amb la presència i participació del bisbe de Girona, Josep Cartañà, i l'acte del dia que presidia l'abat emèrit gironí.

Seguidament, celebrants i fidels van fer la Visita Espiritual a la Mare de Montserrat, de la que en va ser autor el bisbe Josep Torres i Bages. Va ser llavors quan, en processó, la nova imatge va ser traslladada fins a la seva capella, portada per membres de l'Hospitalitat de Lourdes, mentre es cantava el Virolai. Un cop allà, l'abat Soler la va beneir i va situar-hi el llaç blanc simbòlic dels 75 anys de l'entronització, es va fer la pregària especial d'aquesta efemèride i el cant de la Salve. Un cop acabada la celebració, va voler agrair públicament a totes les persones que la van fer possible i va saludar de manera especial els familiars del bisbe Francesc que eren presents a la catedral.

Fotos: Àngel Almazan

Trobareu més imatges a la GALERIA