Parròquies

rosassa
vista panoràmica
sant narcís 2014
sant feliu (Imatge restaurada)

PARRÒQUIA MAJOR DE SANT FELIU DE GIRONA

HORARIS DE MISSES

DIUMENGES I FESTES

Vigílies: a les 18’30

Diumenges i festes: a les 12’00 i a les 18’30

MISSA DIÀRIA: a les 18’30

CONFESSIONS:

De dilluns a dissabte: de 18’00 a 18’25

Diumenges: de 11’45 a 11’55 i de 18 a 18’25

HORARI D’OBERTURA:

de 10’00 a 19’00

ATENCIÓ PASTORAL

BASÍLICA PARROQUIAL DE SANT FELIU DE GIRONA (Català)

BASÍLICA PARROQUIAL DE SAN FÉLIX (Castellano)

Guarda les restes del màrtir sant Feliu, víctima de la persecució de Dioclecià (any 305) i també les del patró de la ciutat i del bisbat de Girona, el bisbe i màrtir sant Narcís.

El temple actual es bastí durant els s. XIV-XV, i la capella de Sant Narcís, de l'arquitecte Ventura Rodríguez amb pintures de Manuel Tremulles, els anys 1782-1792.

S'hi guarden 8 sarcòfags romans i paleocristians del s. II-IV que versemblantment procedeixen d'un cementiri existent al mateix lloc.

El 31 de maig de 2011, el sant Pare Benet XVI li ha concedit el títol de Basílica.

GUIA DE VISITA

Seguiu la visita començant per la porta d’entrada i sempre a la vostra esquerra.

En primer lloc trobeu la imatge del sant Crist que gaudeix de gran devoció com ho mostren els ciris que constantment hi cremen.

Al fons la Capella de santa Anna que ara és el Baptisteri on hi ha la pica d’aigua beneïda per a la celebració dels Baptismes.

Davant la porta principal que dona a l’escalinata podeu contemplar la magnífica vista de la nau central, ara restaurada

Noteu els colors vius de les claus de volta on hi trobem a més dels escuts de Catalunya i Girona, santa Maria, sant Feliu, sant Narcís, altres sants i diverses representacions simbòliques.

Més enllà en la capella de sota el campanar podeu admirar l’estatua d’alabastre del Crist jacent, obra d’Eloi de Montbrai (1350).

Capella del Santíssim on a més es venera el sant Crist de la Confraria de la Passió i Mort que tanca la processó del sant Enterrament del Divendres Sant.

Capella barroca de sant Narcís, de l'arquitecte Ventura Rodríguez amb pintures de Manuel Tremulles, construida els anys 1782-1792. S’hi venera el bisbe i màrtir sant Narcís, patró de Girona. A banda i banda es veuen les sepultures d’Alvarez de Castro i de les heroïnes de Santa Bàrbara.

Al creuer nord s’han instal·lat els vestigis més antics del culte a sant Narcís: El sarcòfag primitiu (s.XIII), el sepulcre gòtic de Joan de Tournai (1328) i el quadre que recorda el miracle de les mosques (1675).

Al presbiteri, orientat a llevant s’hi obren tres grans finestrals amb vitralls de 1945. El retaule és la part que resta de l’antic retaule gòtic, que es completa amb les 6 taules de la vida de sant Feliu que es guarden al Museu Diocesà (Museu d’Art) i amb les imatges de sant Narcís i sant Feliu que es veuen a banda i banda de la reixa que tanca el presbiteri. A les parets laterals del presbiteri hi ha 8 sarcòfags romans, la col·lecció més nombrosa en tota la península ibèrica. D’esquerra a dreta i de dalt a baix: la casta Susanna; la caçera dels lleons; escenes evangèliques; la resurrecció de Llàtzer; més escenes evangèliques sota l’arc; el Bon Pastor; l’estrigil·lat i el rapte de Prosèrpina.

Al costat dret del presbiteri, al creuer sud, les dues absidioles amb les capelles de la Mare de Déu del Remei, que gaudeix de gran devoció, i la de sant Josep, a més de les imatges del Sagrat Cor de Jesús, Sant Salvador d’Horta i Sant Agustí.

A la darrera capella, al costat de la porta sud, l’altar és dedicat al Sagrat Cor de Maria i darrerament s’hi ha col·locat el sarcòfag dels Sitjar (s.XIII), que abans es trobava a l’exterior, on ara hi ha una reproducció.

La parròquia us desitja una bona estada i us agraeix el vostre donatiu per a la restauració i conservació d’aquest monument

BASÍLICA PARROQUIAL DE SANT FELIU – Pujada Sant Feliu 29 – 17004 GIRONA – santfeliugi@gmail.com – Tel. 972 201 407

Despatx parroquial

DIJOUS