Dilluns 24 d'octubre de 2016

Les Càritas de Catalunya es comprometen a cercar un canvi de model de societat basat en la misericòrdia per a un futur millor

Tarragona va acollir, el passar dissabte, dia 22 d’octubre, la 3a Trobada de Càritas Catalunya amb la participació de 1.900 voluntaris de les deu Càritas diocesanes amb seu a Catalunya i amb el lema «Transformem la societat des de la Misericòrdia».
El director de Càritas Diocesana de Tarragona, Francesc Roig, va obrir el torn de paraula: «Hem volgut que la el lema de la trobada d’avui sigui un crit d’esperança perquè des de la misericòrdia siguem capaços de transformar la societat que compartim». Roig va definir la jornada com una oportunitat «per a compartir el que portem cadascú en la nostra motxilla d’experiències i per aprofundir en el coneixement i missatge de Jesús.»
L’arquebisbe de Barcelona i bisbe delegat de Càritas per la Conferència Episcopal Tarraconense, Mons. Joan Josep Omella, va recordar que l’Església, en els seus orígens, es regia pel serveis als més pobres, per la caritat, «un camí que porta a la santedat.» Finalment, el Sr. Arquebisbe, Mons. Jaume Pujol, i president de Càritas Diocesana de Tarragona, va subratllar que «la pobresa i la desigualtat han de passar de l’ajuda discrecional al ple reconeixement dels drets i deures de cada persona. No podem deixar ningú enrere».

El Dr. Immanol Zubero, professor de Sociologia a la Universitat del País Basc, va ser l’encarregat d’impartir la primera ponència sobre el tema «Mirar amb misericòrdia ens posiciona per a canviar el món». Va interpel•lar els participants a valorar com és la nostra mirada davant els drames del nostre dia a dia. «Quina és l’última vegada que hem mirat a un refugiat o una persona pobra als ulls? La mirada ètica només pot ser entre iguals», va dir. «Per mirar amb misericòrdia ens cal sortir de la seguretat, trencar amb la quotidianitat i mirar amb el cor.» Immanol Zubero va animar a veure el present com una oportunitat identificant quins són els elements que poden transformar-lo. «Molta gent no creient ens mira i quin és el nostre missatge, d’esperança o de derrota?»

La segona ponència, sota el títol «L’esperit de Càritas», va anar a càrrec del sociòleg i teòleg de l’arxidiòcesi Mons. Miquel Barbarà el qual va constatar els valors que donen sentit a les accions de Càritas com és l’acollida d’aquells que han quedat al marge de la societat, la denúncia de les situacions d’injustícia, la proposta de models alternatius i la important tasca dels voluntaris. «Càritas és l’expressió de l’amor preferencial pels pobres, seguint les orientacions dels papes Benet XVI i Francesc. [...] La misericòrdia no ha de servir per aigualir el compromís per la justícia», va dir. Mn. Barbarà va apuntar que Càritas no ha de ser un ONG més sinó que s’ha de caracteritzar pel sentit de pertinença a l’Església. «Els polítics i la societat haurien de reconèixer la tasca que fa Càritas ja que l’Església estalvia molts diners a l’erari públic», va afirmar amb contundència.

La trobada va prosseguir amb un espectacle de Pallassos sense fronteres i la mostra d’un castell de la colla jove Xiquets de Tarragona com a símbol de col·laboració i treball en equip.

A la tarda, l’arquebisbe Mons. Jaume Pujol va presidir l’eucaristia. En la seva homilia, va recordar als voluntaris de Càritas que «és el Senyor qui ens envia a servir els germans que ho necessiten. La vostra missió és del Senyor. Quan rebeu els pobres a la Parròquia mireu-los sota la mirada de Déu. Penseu sempre: “Com els mira Déu?” I, sobretot, no doneu mai res sense mirar-li als ulls i donar-li gràcies.» [...] Totes les nostres estratègies i planificacions es queden buides si no porten en nosaltres aquest amor.»

La trobada es va cloure amb la lectura d’un manifest per part de la presidenta de Càritas Catalunya, Carme Borbonès.