Divendres 19 d'abril de 2024

«Sigues al capdavant per servir» serà el lema episcopal de fra Octavi Vilà com a bisbe de Girona

Amb motiu d’una ordenació episcopal és tradició en l’Església dissenyar un senyal heràldic que reflecteixi el ministeri del futur bisbe. En el cas de fra Octavi Vilà, que aquest diumenge serà ordenat bisbe de Girona, l’escut heràldic conté elements de la diòcesi de Girona i de l’orde del Cister, de la qual forma part. Pel que fa al lema, ha escollit «Sigues al capdavant per servir», traducció de l’expressió llatina «præsis ut prosis» de sant Bernat de Claravall. Apareix en el Tractat sobre la Consideració, III, 2.

Els lemes dels darrers bisbes gironins han estat «El Senyor ha ressuscitat» (Jaume Camprodon), «La veritat us farà lliures» (Carles Soler) i «Perquè tingueu vida» (Francesc Pardo).

Aquesta és la descripció oficial i detallada del senyal heràldic de fra Octavi Vilà:

Escut partit en pal; primer d’atzur amb una mola de molí d’argent i, al peu, tres faixes undees d’argent; segon bandé d’or i d’atzur i, carregada al damunt de tot, una flor de lis d’argent.

La primera meitat del senyal és una versió heràldica del segell del bisbat de Girona, dissenyat durant el pontificat de Jaume Camprodon, primer bisbe escollit després del Concili Vaticà II, a partir d’elements del seu escut episcopal. Conté la mola, atribut tradicional de sant Feliu de Girona, primer màrtir diocesà documentat; les aigües, que es refereixen als nombrosos rius que solquen la capital i el territori del bisbat; també hi ha referències al mar, on, segons la tradició, fou llançat sant Feliu amb la mola al coll; i, encara, a la promesa fecunda de Gn 2,6. La seva presència a l’escut simbolitza el compromís del bisbe amb la seva Església diocesana.

La segona meitat és composta de dos elements característics del senyal heràldic de l’orde del Cister: les bandes grogues i blaves i la flor de lis. Simbolitza la pertinença del bisbe Octavi a l’orde del Cister i també, mitjançant el lliri blanc, la devoció a la Mare de Déu, que distingeix particularment tant la diòcesi gironina com l’espiritualitat cistercenca.

El lema escollit pel bisbe Octavi és præsis ut prosis, expressió de sant Bernat que significa «sigues al capdavant per servir» (Bernat de Claravall, Tractat sobre la Consideració, III, 2).

L’escut s’acompanya dels ornaments heràldics corresponents a la dignitat episcopal: al darrere, una creu astada i, al damunt, un capell prelatici de color verd amb sis borles a cada banda.