Dimarts 26 d'abril de 2016

Càritas Diocesana de Girona presenta la Memòria corresponent a l'acció social duta a terme l'any 2015

Càritas Diocesana de Girona ha presentat la memòria corresponent a l’acció social duta a terme per l’entitat durant l’any 2015. L’acte ha tingut lloc aquest matí a la seu dels serveis generals a Girona. El bisbe de Girona, Mons. Francesc Pardo, el director de Càritas Diocesana de Girona, Ramon Barnera, i el secretari general de l'entitat, Martí Batllori, han fet públiques les dades més destacades.

Càritas Diocesana de Girona ha atès més de 23.000 persones durant l’any 2015 i gairebé 60.000 s’han vist beneficiades pels seus 44 projectes d’acció social i 277 serveis duts a terme per les 48 Càritas repartides arreu de la diòcesi de Girona. L’entitat, que actualment compta amb 2.498 voluntaris i més de 100 professionals, ha invertit 7.413.402€ per millorar la qualitat de vida de les persones que viuen en situació o risc d’exclusió social.

Augment de la pobresa severa

Les dades de la memòria presentada avui constaten en primer lloc l’augment constant de la pobresa severa. El 40% de les persones ateses per l’entitat no disposa de cap ingrés regular i creix dos punts respecte l’últim exercici. A més, un 70% de les famílies que reben suport de Càritas tenen menors a càrrec. Precisament, l’augment de la pobresa infantil és una de les preocupacions de Càritas Diocesana, que alerta també que la pobresa s’hereta entre generacions, com va demostrar l’últim informe FOESSA, presentat ara fa unes setmanes. El 40% de les persones ateses durant l’any 2015 ja va ser atesa l’any anterior. Aquesta dada reforça la tesi de la cronificació de la pobresa.

En aquest sentit, Ramon Barnera, Director de Càritas, ha afirmat que “fins que no disminueixi el nivell d’atur, serà molt difícil lluitar contra la cronificació de la pobresa”. Martí Batllori, secretari general, ha reivindicat la necessitat de disposar d’una renda mínima garantida i de lluitar per aconseguir feines dignament retribuïdes que contribueixin a poder vèncer l’exclusió social i deixar de ser “treballadors pobres”.

L’àmbit laboral és una de les principals preocupacions de Càritas i centra bona part dels esforços dels programes de l’entitat. Una de cada quatre persones ateses als programes laborals de l’entitat ha aconseguit una inserció laboral, tal i com detalla la memòria. La presentació de la memòria també ha servit per presentar les activitats d’Ecosol Empresa d’Inserció, que actualment ja ha generat 50 llocs de treball per a persones en risc d’exclusió.

El bisbe Francesc Pardo, per altra banda, ha destacat la importància de disposar de “dades
objectives” sobre la situació social actual de pobresa i marginació”, al marge de les opinions i ideologies i ha emplaçat als voluntaris i professionals a continuar “treballant amb amor” per a les persones que viuen en situacions d’exclusió.

Augment de l’exclusió entre la gent gran

El 15% de les persones ateses per Càritas durant el 2015 tenen més de 60 anys. El 78%
tenen més de 80 anys i el 72% d’aquestes persones viuen soles. Precisament, per pal·liar la situació de solitud i els riscos que genera aquesta situació, Càritas aposta per desenvolupar programes i serveis com Apadrinar un avi o Ser gran en dignitat.

Els reptes de l’entitat

Els principals reptes de l’entitat són fomentar el lloguer social per garantir el Dret a
l’Habitatge, lluitar per al treball digne per sortir de la pobresa, treballar per eradicar la
pobresa familiar a partir d’intervencions integrals i defensar els ingressos mínims garantits a través d’una renda mínima d’inserció.

Podeu consultar la Memòria 2015 aquí.