Dilluns 24 de maig de 2021

Consell Pastoral Diocesà sobre la pandèmia: una experiència difícil però plena de noves oportunitats

Aquest passat dissabte, 22 de maig, va tenir lloc la sisena reunió del Consell Pastoral Diocesà, que es va celebrar de forma telemàtica. Després de la pregària inicial, el bisbe Francesc va donar la benvinguda i va presentar els objectius de la reunió, en el sentit que les aportacions que es fessin ajudarien a afrontar el curs vinent. Després de l’aprovació de l’acta de la reunió anterior es va passar a treballar aquestes dues qüestions:

1. Com hem viscut, en general, aquest curs a nivell de parròquies, comunitats i moviments?
  2. Quins elements pastorals s’haurien de tenir en compte en el moment que hi hagi una certa normalitat post-Covid? Què hem de valorar i prioritzar?

Les nombroses aportacions dels membres del consell van fer referència tant a l’experiència viscuda durant aquest curs a les parròquies, grups, comunitats i moviments, com a les necessitats i perspectives que ha marcat la pandèmia en la nostra pastoral:

- Ha estat una experiència dura, però ens ha permès aprendre a usar les eines TIC i a actuar d’una manera diferent, reinventant conceptes i tradicions. S’ha agraït molt tot el que s’ha pogut fer telemàticament.

- S’han trobat maneres de continuar en contacte amb els joves, els malalts, les persones soles, per seguir oferint la catequesi i reobrir les celebracions amb seguretat.

- Alhora s’ha pogut constatar la necessitat i l’alegria de retornar al contacte humà, a les celebracions del culte, a fer trobades, a l’acompanyament personal.

- Sembla necessari que aquestes dues formes convisquin, és a dir, tornar a les activitats presencials però renovant-nos i reinventant-nos. La presencialitat no es pot suplir, però tampoc hem de renunciar als mitjans telemàtics.

- Cal buscar estratègies per ser, com a Església, al costat de totes les persones, grans i joves, que estan passant per una crisi personal, econòmica o social arran de la pandèmia.

- Es destaca el gran esforç que han fet les parròquies per complir les mesures sanitàries per tal de garantir la seguretat de les celebracions i trobades. Cal agrair la feina de tants voluntaris.

- L’atenció a les persones durant la pandèmia s’ha pogut fer, d’una banda, gràcies a l’entrega total dels mossens i, per una altra, als laics amb responsabilitats. Cal potenciar aquesta coresponsabilitat, visibilitzant alhora el paper de les dones a les nostres comunitats.

- Als hospitals s’ha fet una gran tasca d’acompanyament als malalts i a les famílies.

- La catequesi, la tornada a les celebracions dominicals, la col·laboració dels laics amb la parròquia i tot un seguit d’aspectes de la pastoral funcionen de manera molt diferent segons els llocs. No és el mateix en les zones rurals que a les urbanes.

En definitiva, es va constatar que les comunitats i grups han viscut una experiència difícil però també plena de noves oportunitats, marcada per l’esperança, i amb la vista posada en continuar estant sempre al servei de les persones i de l’evangelització.