Dimecres 01 de desembre de 2021

El programa de ràdio diocesà Església Viva celebra 70 anys en antena

Avui dimecres, 1 de desembre, es compleixen 70 anys de la primera emissió del programa diocesà de ràdio, que inicialment comptava amb el nom de Resurrexit, i des de fa més de 30 anys sota el nom d'Església Viva. Us oferim un article commemoratiu a càrrec del director i presentador actual de l'espai, Àngel Rodríguez Vilagran.

De Resurrexit a Església Viva. 70 anys

El programa de ràdio diocesà compleix 70 anys en antena. Amb el nom de Resurrexit, a les 8 del vespre de l’1 de desembre de l’any 1951 naixia a Radio España de Gerona (després Ràdio Girona) aquest espai radiofònic, aleshores sota la direcció de l’Acció Catòlica. Sis mesos després, el maig de 1952, la revista diocesana Vida Católica el definia com “la emisión semanal religiosa que tanto éxito está alcanzando en todo el ámbito que alcanza la potencia de la emisora”. El periodista Narcís-Jordi Aragó, que n’era el director, pronosticava que “llegará a ser una de las emisiones más populares de Radio España de Gerona”. L’espai comptava amb el quadre escènic de l’escola La Salle. Això facilità tenir un elenc d’actors amateurs que escenificaven els textos religiosos. La salutació inicial del programa era Laudetur Jesus Christus (Alabat sigui Jesucrist). Actualment, i des de fa 30 anys, és «un programa per aprofundir la fe cristiana».

Des d’aleshores ha passat per diferents noms: Mañana Domingo (1967-1976), Diumenge és festa (1976-1989) i Església Viva (des de 1989). A part de Narcís-Jordi Aragó, n’han estat directors Joan Ribas, Mn. Pere Madrenys, Mn. Josep Teixidor, Mn. Martí Alabau, Mn. Andreu Soler Soley, Mn. Josep Maria Pont, Lluís Hostench i un servidor (des del maig de 1991). Entre les veus femenines que sovint hi col·laboraven destaquen les de Francina Boris i María Jesús Medina. S’editava als estudis de Ràdio Girona i es distribuïa també a altres emissores importants de les comarques, com La Voz de la Costa Brava a Palamós (des del 1957), Ràdio Olot (1960) o Ràdio Popular de Figueres (1962). Actualment es pot escoltar per una vintena d’emissores locals de la Diòcesi de Girona.

L’any 1993 va rebre el Premio Bravo, en l’apartat de ràdio, que atorga la Comissió Episcopal de Mitjans de Comunicació Social de la Conferència Episcopal Espanyola. La comissió donà aquesta distinció per premiar «un clar intent d’actualitzar i presentar de manera atractiva la vida de l’Església».

Felicitem-nos-en tots plegats. Junts hem aconseguit que sigui l’espai més longeu de la ràdio gironina i possiblement catalana.

Àngel Rodríguez Vilagran
Director del programa Església Viva