Dijous 28 de setembre de 2023

Inaugurat el curs 2023/2024 a l’Institut Superior de Ciències Religioses de Girona

Aquest passat dimarts, 26 de setembre, es va inaugurar oficialment el curs acadèmic a l’Institut Superior de Ciències Religioses de Girona (ISCRG). El programa es va iniciar a l’església de Sant Martí Sacosta del seminari diocesà, amb una missa presidida per Mn. Joan Torra i Bitlloch, pro-rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià (AUSP), i concelebrada per l’administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, el director de l’ISCRG, Mn. Josep Casellas, i sis preveres del claustre de professors, assistits per un diaca.

En la seva homilia, Mn. Joan, es va referir a l’evangeli de Joan que s’havia proclamat i que corresponia al diàleg entre Jesús i Pilat, quan el romà li pregunta: "Què és la veritat?". Segons Torra, en el decurs dels temps són molts els que s’han proclamat com a portadors de la veritat, però va remarcar que "Jesús és l'única veritat". “No pot ser que cadascun de nosaltres siguem la veritat. La veritat cal cercar-la i és aquesta la missió de l’Institut, ajudar els creients en Jesús a seguir els camins fressats per acceptar que Ell és la veritat”, va assenyalar.

La lliçó inaugural del curs va anar a càrrec de la Dra. Margarida Bofarull i Buñuel, metgessa i teòloga, religiosa del Sagrat Cor. Actualment, és presidenta del Patronat de Bioètica de l’Institut Borja de Bioètica, professora de la Universitat Ramon Llull i de l’AUSP. Fa un any el papa Francesc la va incorporar com a membre del consell directiu de la Pontifícia Acadèmia per a la Vida. El tema de la seva intervenció va ser “Consideracions entorn de la gestació subrogada” i va fer un repàs històric d’aquest tipus de gestació i les corresponents consideracions legals -a l’Estat espanyol és il·legal- i eclesials. Cal dir que l’Església catòlica és contrària a la gestació subrogada, per entendre que va en contra de molts drets de les dones, així com per la seva clara defensa de la vida i respecte als drets humans. Bofarull També es va referir als dilemes ètics d’aquests tipus de gestacions que moltes vegades deriven a l’explotació lucrativa de la dona o els efectes derivats del “penediment” per part de la mare subrogada que reclama el fill gestat.

Davant d’aquesta realitat i problemàtica, la Dra. Bofarull, presentava aquesta reflexió: “En el nostre món hi ha milers de vides ja nascudes que necessiten atenció, cures i afectes. És lícit gastar tants recursos materials i humans per generar noves vides quan n'hi ha tantes esperen ser ateses?”. En la part final de la seva intervenció es va referir als efectes que la gestació subrogada té en el marc social, la maternitat, la paternitat, la filiació, el desenvolupament del nou ésser... per arribar a la següent conclusió: “Hem d'humanitzar la procreació, estimar, acollir amb goig la gratuïtat que comporta rebre un fill com un do, lluitar contra les causes d’esterilitat que tant fan patir moltes parelles, i tornar a sorprendre’ns amb cada vida que ens és regalada”.

Va cloure l’acte l'administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, qui va assenyalar que l'ISCRG començava un curs pendent de l’arribada del nou bisbe. Davant d'aquesta realitat, va apuntar la necessitat de pregar per atendre el nou pastor i seguir fent feina, per tal que l’activitat diocesana segueixi amb normalitat. Mn. Lluís va manifestar que “la missió de l’Institut correspon al que va apuntar precisament Mn. Joan Torra en una entrevista al Full Parroquial del diumenge 1 d’octubre en referir-se a què l’Ateneu Universitari ha de ser el pulmó intel·lectual de l’Església de casa nostra. També aquí hem de ser-ho en l'àmbit diocesà”. I va encoratjar a professors i alumnes a fer una bona feina.

Foto: Àngel Almazan