Dimarts 12 de desembre de 2023

Unes 300 persones acomiaden, a la catedral, el bisbe emèrit de Girona, Mons. Carles Soler

La Catedral de Girona ha acollit, el matí d’avui dimarts, 12 de desembre, la missa exequial del bisbe emèrit de Girona, Mons. Carles Soler i Perdigó. Unes 300 persones -entre les quals, nou bisbes i una setantena de preveres i diaques- han volgut dir l'últim adeu al qui va estar al capdavant de la diòcesi durant set anys, del 2001 al 2008. La cerimònia ha estat presidida per l'arquebisbe de Tarragona, Mons. Joan Planellas, i concelebrada per l’administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, la major part dels bisbes de les diòcesis amb seu a Catalunya, l’abat emèrit de Montserrat, P. Josep Maria Soler i la resta de preveres presents. Hi han assistit familiars, membres de la cúria diocesana i autoritats civils, entre les quals l’alcalde de Girona, Lluc Salellas; el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer; el director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, Carles Armengol, i el director dels serveis territorials del Departament de Justícia a Girona, Sergi Palomeras.

Una processó fins a la capella de la Puríssima, on s’havia instal·lat la capella ardent, ha donat inici a la cerimònia. Després d’una pregària i l’aspersió de l’aigua beneïda, s’ha traslladat el fèretre fins davant de l’altar major. L’administrador diocesà, Mn. Lluís Suñer, ha adreçat unes paraules als assistents i ha agraït als bisbes la seva presència: «En moments com aquests, orfes de bisbe, us ho agraïm més que mai». També ha excusat el nunci apostòlic i el cardenal arquebisbe de Barcelona, que no han pogut ser a Girona. Seguidament ha pres la paraula Mons. Roman Walczak, primer conseller de la Nunciatura Apostòlica, qui ha llegit unes paraules de condol en nom de la Santa Seu.

L’homilia (descarregar el text complet de l'homilia) ha anat a càrrec de Mons. Joan Planellas, qui ha fet un repàs a la trajectòria pastoral del bisbe Carles, i ha recordat que «el llarg nombre d’encàrrecs pastorals que va acceptar i desenvolupar en tants anys de ministeri han estat mostra de tota una vida entregada a la causa de l’Evangeli de nostre Senyor Jesucrist, com li agradava de dir». Ha afegit també: «Es mostrà proper a qualsevol iniciativa que aglutinés persones, que fomentessin comunitat, que impliquessin vivències conjuntes i vida d’Església. I aquesta voluntat i convicció de servei el posà en mans de Jesús i de la seva estimadíssima Mare».

En relació amb la tasca del bisbe Carles Soler com a secretari general del Concili Provincial Tarraconense, durant l’any 1995, Planellas ha destacat que «en un moment en què es parlava poc de “sinodalitat”, va maldar ?ja en la seva mateixa fase prèvia? per reunir tot el Poble sant de Déu en l’Esperit Sant, per tal de fer de les nostres Esglésies el santuari de la presència de Déu enmig dels homes i, al mateix temps, que poguessin esdevenir fortes en el testimoniatge de Jesús, enmig dels neguits i esperances de la nostra societat».

D’altra banda, ha assenyalat que en les últimes voluntats del bisbe Carles, escrites el 14 de setembre de 2017, demanava «ser acollit amorosament per la Benaurada santa Maria, mare de Jesús i nostra» i que sempre s’ha sentit «estimat per Déu», però que es reconeixia i es confessava «pecador necessitat de misericòrdia, que humilment i confiadament imploro». Planellas ha afirmat també que «l’esperança que ens dona la Paraula de Déu proclamada, la trobem feta vida en l’itinerari ministerial de qui ara durem a enterrar». Ha finalitzat l’homilia amb uns versos dels Goigs a la Mare de Déu dels Àngels.

Acabada la missa, s’ha procedit a donar sepultura al cos del bisbe Carles, al centre de la nau, entre el presbiteri i l’orgue, just al costat de la tomba del bisbe Francesc Pardo, mort el 31 de març de 2022.

Bisbe de Girona del 2001 al 2008

Mons. Carles Soler i Perdigó va morir a Girona el passat dissabte, 9 de desembre, a les 5 de la matinada, als 91 anys d’edat. Nomenat bisbe de Girona el 30 d'octubre de 2001, va prendre possessió de la diòcesi el 16 de desembre de 2001. Fins aquell moment, exercia de bisbe auxiliar de l’Arquebisbat de Barcelona. Després de set anys al capdavant de la diòcesi, el 16 de juliol de 2008 el Papa va acceptar la seva renúncia en haver complert els 75 anys, nomenant Mons. Francesc Pardo com a nou bisbe de la diòcesi. Des de la seva jubilació episcopal, i fins fa pocs mesos, col·laborava periòdicament amb les parròquies de l’arxiprestat de Banyoles.

Fotografies: Àngel Almazan