Divendres 23 de febrer de 2024

Participació gironina en la trobada interdiocesana de santuaris de Catalunya i les Illes Balears

Una trentena de rectors i responsables de la pastoral dels santuaris de les diòcesis amb seu a Catalunya i les Illes Balears van participar, del 19 al 21 de febrer, en la 45a edició de la Trobada de santuaris, que en aquesta ocasió es va celebrar a l’arxidiòcesi de Tarragona. Del Bisbat de Girona hi van ser presents el delegat, Mn. Joan Robé, i representants del santuari del Mont, de la Font de la Salut de Sant Feliu de Pallerols i de la Salut de Terrades.

Després de la rebuda per part del director del Secretariat Interdiocesà de Santuaris, el P. Joan Maria Myol, OSB, va tenir lloc una conferència de Mn. Joan Àguila, vicari general de l’arxidiòcesi de Tarragona i director del Secretariat Interdiocesà de Catequesi, sobre l’acolliment i la iniciació del procés catequètic des dels santuaris. A partir de la conferència, els participants van analitzar les fortaleses, les debilitats, les amenaces i les oportunitats dels santuaris, especialment pel que fa a l’acolliment espiritual d’aquelles persones que s’hi apropen. El primer dia va finalitzar a Reus amb una visita guiada al Gaudí Centre i la pregària de vespres i la missa a l’església prioral de Sant Pere Apòstol de la ciutat.

El segon dia va començar al santuari de la Mare de Déu de Misericòrdia de Reus, on l’arquebisbe Joan Planellas va presidir la celebració eucarística. Durant l’homilia, va convidar els responsables dels diferents santuaris a vetllar per l’atenció espiritual d’aquests temples. Seguidament, l’administració del Santuari va oferir una explicació sobre la història de l’aparició de la Mare de Déu i de la devoció a la patrona de Reus, i els participants van poder pujar al cambril per a venerar-la.

La segona parada del dimarts va ser a la Catedral de Tarragona, on el delegat diocesà per a la cultura i director del Museu Diocesà de Tarragona, Andreu Muñoz, va oferir una visita guiada al voltant dels espais més destacats del conjunt catedralici i la seva interpretació des de la vessant catequètica, esdevenint un exemple de com es pot evangelitzar a través del patrimoni cultural de l’Església. Després, els participants es van desplaçar al santuari de la Mare de Déu de Loreto de Tarragona, on el P. Mario Buonanno, r.c.j., va explicar la història del santuari i també la intensa activitat pastoral que s’hi desenvolupa, sempre vinculada i coordinada amb la parròquia de Sant Cosme i Sant Damià del Molnars. El darrer santuari que es va visitar en aquest segon dia va ser el de la Mare de Déu del Lledó de Valls, on el P. Ramon Olomí, c.m.f., va exposar el seu testimoni com a rector d’un santuari que, a la vegada, és una parròquia.

I ja en el darrer dia de les jornades, els responsables de la pastoral dels santuaris van poder conèixer l’Any jubilar que s’està celebrant a Bellpuig amb motiu del 400 aniversari de la primera arribada del Sant Crist de Bormio, gràcies a la presència d’una representació de la Confraria del Sant Crist de Bormio de Bellpuig, que van exposar les principals activitats que s’estan organitzant. Per altra banda, a partir de les conclusions del treball dut a terme en el primer dia, els diferents responsables dels santuaris van participar en una dinàmica per a escollir propostes concretes per a dur a terme durant el proper any, que es farà la quaranta-sisena edició d’aquestes jornades interdiocesanes.

Finalment, Mons. Agustí Cortés, bisbe de la diòcesi de Sant Feliu de Llobregat i responsable del Secretariat Interdiocesà de Santuaris, es va fer present en aquest darrer dia. El bisbe Cortés va adreçar unes paraules als participants, i va remarcar la importància de vincular sempre l’activitat pastoral i l’acolliment espiritual dels santuaris a les parròquies de referència. A més, va presidir l’eucaristia a la capella de la Casa de Sant Josep.

Font: Arquebisbat de Tarragona