Dijous 14 de març de 2024

«Pare, envieu-nos pastors», lema del Dia del Seminari d'enguany (17 i 19 de març)

L'Església celebra, el proper 19 de març, solemnitat de Sant Josep, el Dia del Seminari, sota el lema «Pare, envieu-nos pastors». En el cas de la Diòcesi de Girona, en què no serà dia festiu, se celebra el diumenge més proper, enguany el 17 de març. La Subcomissió Episcopal per als Seminaris ha elaborat diversos materials per donar suport a la celebració de la jornada, que cada any es presenta com a una bona ocasió per a donar gràcies, mostrar suport als seminaristes, formadors i famílies, a banda de demanar per les vocacions sacerdotals.

Actualment, el Seminari Diocesà de Girona compta amb tres joves que es preparen per al ministeri ordenat: en Lluc Juscafresa, de Banyoles, que fa tercer curs i col·labora amb la parròquia de Malgrat de Mar; en Marc Guitart, de Llançà, que fa tercer curs i col·labora amb la parròquia de la Bisbal d’Empordà; i en Quim Llopart, de Girona, que fa quart curs i col·labora amb la parròquia de Roses.

A la fotografia, els eminaristes i formadors del Seminari Major Interdiocesà de Catalunya:

Amb motiu del Dia del Seminari, Mn. Jordi Font, rector del Seminari diocesà, ha publicat la següent reflexió a la revista Vine i segueix-me d'aquest mes de març (descarregar PDF):

DIA DEL SEMINARI: «PARE, ENVIEU-NOS PASTORS»

Ens apropem al Dia del Seminari, que celebrem el diumenge 17 de març i que coincideix amb el cinquè diumenge de Quaresma. Enguany porta el lema: «Pare, envieu- nos pastors». Però, quina mena de pastors necessitem? Quina mena de mossens demanem a Déu que ens enviï?

En el Missal hi ha uns formularis per pregar per diverses necessitats eclesials. Entre aquests, n’hi ha un per pregar per les vocacions. Allà trobem l’Oració col·lecta, que és la que tanca els ritus d’entrada de la missa, abans d’escoltar la Lectura de la Paraula de Déu. Aquesta oració demana al Pare que ens enviï pastors, tal com expressa el lema del Dia del Seminari d’aquest any: «Pare, envieu-nos pastors». Però quina mena de pastors? El text de l’oració és molt clar per respondre aquestes preguntes. Resa així: «Oh Déu, que no voleu que manquin pastors al vostre poble, vesseu en la vostra Església l’esperit de pietat i de fortalesa; susciteu dignes ministres de l’altar i feu-los predicadors valents i pacífics del vostre evangeli ».

Queda clar! A més de demanar que siguin «dignes ministres de l’altar», demana dues qualitats o virtuts que avui son molt necessàries: «predicadors valents i pacífics del vostre evangeli». Avui hi ha molta por i desànim davant d’una societat secularitzada, globalitzada i diversificada. No sabem com apropar-nos-hi per anunciar la Bona Notícia de l’Evangeli. Però al costat de la virtut de la fortalesa, es demana una qualitat clau: «ser pacífics». Aquesta valentia ha d’anar acompanyada per allò que dona el sentit profund de la valentia cristiana: la pau. Ser pacífics enfront de molts «d’incendis i incendiaris», de molts que estan molt a prop d’allò que demanaven els apòstols a Jesús: «Senyor, voleu que diguem que baixi foc del cel i els consumeixi?» Però ell es va girar i els va renyar” (cf. Lluc 9, 54).

Totes les coses es poden fer de moltes maneres. Però Déu demana ferles de la manera que Ell les fa: amb força i valentia. Dues actituds que semblen oposades, però que en Déu es troben juntes, segons aquesta altra oració col·lecta: «Oh Déu, mai no manifesteu tant la vostra omnipotència, com quan perdoneu i us compadiu» (cf. diumenge 26è del Temps durant l’Any).