bisbat de girona
imatge fons top

Notícies

Oficina de Comunicació del Bisbat de Girona

Dijous 23 de gener de 2025

Joan Piña, director del Tresor de la catedral, va explicar el patrimoni que gaudeix aquest temple gironí

La catedral de Girona dona testimoni del protagonisme femení en les arts i la política, ja abans del primer mil·lenni. És el resum de la conferència que va pronunciar Joan Piña, director del Tresor de la Catedral, titulada: “De la Catedral de Carlemany a la d’Ermesenda: un llegat d’objectes mil·lenaris”. Va ser el passat dimarts 21 de gener a la biblioteca Carles Rahola, organitzada per l’Institut d’Estudis Gironins i el Museu d’Història de la Ciutat.

Entre les peces a destacar, anteriors al canvi de mil·lenni, assenyalà l’ara romànica de l’altar major, d’un únic bloc de marbre possiblement de Carrara, com també ho és la Cadira de Carlemany, l’actual càtedra episcopal,  i que podrien ser realitzades per uns artesans d’Elna. Destacà, especialment, la singularitat del reliquiari de plata de l’altar major situat en una arqueta en la columna de base i també l’arqueta musulmana de plata repujada, una peça única i que s’ha exhibit en préstec en diferents exposicions. Va insistir especialment en el valor artístic i testimonial del Beatus, un dels pocs que conté il·luminacions a doble pàgina i en el que figura la primera imatge coneguda a Europa de l’apòstol Jaume el Major.

La darrera part de la seva intervenció la va centrar, primer en la dona artista que signa l’estola dita de Sant Narcís i la figura de la comtessa Ermessenda, de la que va mostrar detalls de l’anell/segell i la sepultura que presenta la més antiga ensenya catalana coneguda fins avui dia. 

Cerca
Historial
imatge fons bottom