Dijous 13 de maig de 2021

Reflexions de Jaime Atienza (Oxfam Intermón) a la Jornada diocesana de preveres i diaques

Aquest passat dimarts 11 de maig va tenir lloc una nova edició de la Jornada diocesana de preveres i diaques (podeu veure el vídeo complet de la jornada a sota la notícia o fent clic aquí), en aquesta ocasió per via telemàtica. Després de la pregària inicial, a càrrec de Mn. Joan Baburés, el bisbe Francesc va presentar el ponent, l’economista Jaime Atienza, membre de l’equip de desenvolupament humà d’Oxfam Intermón, i que ha treballat des de fa anys en aquest àmbit en països del continent americà i africà . Coneix directament les situacions derivades dels desequilibris de les crisis polítiques, econòmiques i climàtiques que pateixen aquests territoris i, per la seva professió, els efectes econòmics i humans que tot plegat comporta. El bisbe va agrair la disponibilitat del conferenciant per compartir aquestes experiències.

«La pandèmia: contradiccions ètiques, socials i econòmiques. Què hauríem de millorar»

Jaime Atienza va iniciar la seva intervenció reconeixent que els efectes de la Covid-19 han derivat en una transformació global, com la mateixa pandèmia. Ara, amb una certa perspectiva, aquesta transformació convida a formular unes reflexions en l’àmbit de la societat, de les empreses i dels governs, atès l’abast de les seves conseqüències ètiques, morals, polítiques i econòmiques. Atienza assenyalà que ho faria en sis punts:

1. Com estàvem
2. Els impactes provocats per la pandèmia
3. Comportaments socials
4. Les respostes donades
5. Reptes i efectes planetaris
6. Què s’hauria de canviar

La situació prèvia a la crisi de la Covid-19 ja manifestava una evident desigualtat en la distribució de la riquesa de la humanitat, fins extrems com que poc més d’un centenar de persones en gestionen la meitat. Aquest desequilibri aguditza les carències, malgrat els importants progressos que en molts àmbits s’han assolit en les dues darreres dècades, molt superiors a les aconseguides en els dos segles anteriors. Moltes vegades aquest progrés ha derivat en un consumisme desaforat, en desigualtats per raons de raça i en la tendència a inquietar-nos davant de les coses i de les persones que ens semblen diferents.

En el segon punt, Atienza assenyalava que el xoc provocat per la pandèmia ha generat preguntes com «tan malament ho estem fent per merèixer això?». Aquest fet ens ha ajudat a reflexionar i a adonar-nos que tenim uns límits, però també ha fet sorgir actituds negatives, com ara la dels grups negacionistes i la deriva dels països més rics en accentuar les seves defenses socials i sanitàries en detriment dels pobres. Atienza va esmentar també l’anomenada «guerra de les vacunes».

Pel que fa als comportaments socials –el tercer punt– hem viscut una sensible baixada de de l’activitat econòmica i comercial, amb efectes laborals negatius. Es creu que recuperar el ritme anterior pot durar deu o més anys, però moltes de les grans empreses ja ho han fet, i aquesta situació ha provocat un increment dels desequilibris socials i econòmics.

Quines respostes es poden oferir a aquesta realitat? Algunes poden ajudar, com és el cas de les aportacions dels fons europeus, però cal que es destinin a potenciar les economies sostenibles. També cal ajudar el desenvolupament científic i facilitar recursos als països en vies de desenvolupament per evitar que els ofegui el seu endeutament. Els reptes derivats de la Covid-19, com la mateixa pandèmia, són planetaris, aguditzats en els col·lectius més febles, tant si són països com segments socials o fins i tot continents sencers, on la recuperació serà molt més lenta perquè es poden aguditzar les diferències entre els sectors socials.

Jaime Atienza va concretar els canvis desitjables en el darrer punt, a partir de la humanització de les mesures que cal prendre, que han de ser solidàries i dirigides a protegir el bé comú, sostenir les economies verdes, corregir les desigualtats i afermar el compromís social. Podrien ser les lliçons millors i més positives que la humanitat ha rebut en aquest darrer i llarg any.

Després d’aquesta intervenció, el bisbe Francesc va agrair la clara i sincera reflexió que havia volgut compartir Jaime Atienza, i va convidar els participants en la Jornada des de la distància a treballessin per aplicar en cada àmbit pastoral aquests canvis desitjables. Finalment, els va desitjar una bona Pasqua de Pentecosta.

Veure el vídeo complet de la jornada: