Divendres 26 d'abril de 2024

Un 20% de les persones ateses pel programa d’inserció laboral de Càritas Diocesana de Girona troben feina

Càritas Diocesana de Girona continua treballant en la inserció sociolaboral de les persones que acompanya i, segons dades de l’any 2023, un 20% de la ciutadania que s’ha atès ha trobat feina (un 77% són dones). Cal esmentar que el percentatge d’insercions s’eleva fins als 50% si tenim en compte les persones que han participat a la fase d’intermediació (es posa en contacte  empreses que busquen personal amb participants que busquen feina)

En xifres global, en total s’han apropat als programes d’inserció de l’entitat 1.370 persones, de les quals un 56% són dones i fins a 120 empreses han col·laborat en la procés d’inserció. El projecte al qual s’han adreçat més persones és el d’Orientació amb un total de 1.065 persones.

A nivell formatiu, un 38% de les persones ateses acrediten estudis obligatoris (Primària i ESO), mentre que només un 2% compta amb estudis universitaris. Un 33% no disposen de formació homologada i un 15% no estan alfabetitzats.

Pel que fa la seva procedència, un 50% és africana, un 28% sud-americana, i un 17% espanyola.

Càritas Diocesana de Girona compta a dia d’avui amb 26 punts de servei vinculats a l’àmbit laboral que estan distribuïts per tot el territori als quals s’hi ha d’afegir l’empresa d’inserció ECOSOL.

A l’hora de valorar aquest percentatge d’insercions, el responsable d’Anàlisi Social de Càritas Diocesana de Girona, Caye Gómez, fa una valoració positiva de la dada general d’insercions “malgrat les dificultats que ens trobem en el acompanyament amb les persones: situacions socials i familiars greus, dificultats de conciliació, exigència del mercat laboral, llargs temps d’espera per a regularitzar la situació de persones sense documentació”.

Pel que fa a dada que es pot extreure a partir de les intermediacions, Gómez afirma que “suposa una forta empenta per la inserció laboral de les persones participants i un compromís de les empreses en la seva responsabilitat social corporativa”.

La cap de Programa d’Inserció Sociolaboral i Economia Social, Nuria Martínez, explica que “continuem detectant un desencaix dels perfils de les persones participants amb la demanda del mercat laboral, així com les dificultats que s’hi afegeixen per a les persones majors de 45 anys o en una situació administrativa que no les autoritza a treballar. En el cas de les dones, també hi sumem la dificultat per conciliar i tenir cura dels menors”.

ECOSOL, un model d’èxit

ECOSOL és l’empresa d’inserció de la Càritas Diocesana de Girona i és una branca més dels itineraris d’inserció de l’entitat. Concretament, a dia d’avui dona feina a 120 persones a través de 16 centres de treball diferents.

El coordinador d’ECOSOL, Jordi Tarridas, explica que “seguim treballant a partir d’un pla de treball amb l’objectiu que les persones d’inserció contractades, en un termini màxim de tres anys, puguin accedir al mercat laboral ordinari”.

Les línies que l’empresa ha desenvolupat l’any 2023 són les següents:

• Manteniment Integral d’Edificis, Instal·lacions Elèctriques i Serveis de Neteja: ECOSOL ofereix serveis de manteniment per a edificis i instal·lacions, garantint la qualitat i la sostenibilitat.
  • Recollida i Gestió de Roba i Llibres - Sensibilització Ambiental: a través d’aquest servei, ECOSOL promou la reutilització i el reciclatge, sensibilitzant la comunitat sobre la importància de la sostenibilitat.
  • Muntatge, Lloguer i Recuperació de Bicicletes: Fomenta la mobilitat sostenible i ofereix serveis relacionats amb les bicicletes.
  • Taller de Confecció - Projectes d’Economia Circular: ECOSOL impulsa la confecció sostenible i la reutilització de materials sobretot els teixits.
  • Missatgeria Sostenible: Proporciona serveis de lliurament i missatgeria amb un enfocament sostenible.
  • Gestió de Magatzem i Distribució de Productes Alimentaris: Contribueix a la seguretat alimentària i la reducció del malbaratament.
  • Restauració i Càtering: Ofereix serveis de restauració amb un enfocament social i sostenible.